Тримурті — одна з найважливіших концепцій в індуїзмі, яка об’єднує три основні божества: Брахму, Вішну та Шиву. Ця тріада є символом універсальної гармонії, що включає в себе процеси творення, збереження і руйнування, кожен з яких має важливе значення в індуїстському розумінні космічного циклу. Хоча концепція тримурті була відома принаймні з часів поеми Калідаси «Кумарасамбхава» (бл. 4-5 ст. н.е.), питання про їхню взаємодію і роль в божественному порядку продовжує бути важливим елементом філософських і релігійних роздумів в індуїзмі.
Брахма, Вішну та Шива
Кожен з трьох богів тримурті відповідає за певний аспект космічного циклу:
- Брахма — Творець. Він є богом, що відповідає за створення світу та всього живого. В індуїстських уявленнях Брахма створює всесвіт, його сутність і всі форми життя. Однак, незважаючи на важливу роль творця, Брахма рідко стає об’єктом активного поклоніння, і існує лише кілька храмів, присвячених йому. Цікаво, що в деяких джерелах Брахма навіть описується як божество, яке втратило своїх шанувальників через те, що за деякими міфами, він порушив правила і вчинив неправду в певних ситуаціях, що призвело до його віддаленості в релігійному контексті.
- Вішну — Хранитель. Вішну займає позицію бога, який підтримує порядок у всесвіті. Його роль як зберігача полягає в тому, щоб утримувати баланс і забезпечувати гармонію у світі. Вішну часто асоціюється з милосердям, любов’ю і підтримкою людства в його важких моментах. Вішну має численні аватари, серед яких найвідоміші — Рама і Крішна, які виконують спеціальні місії на землі, щоб врятувати людство від зла і хаосу.
- Шива — Руйнувальник. Шива, на відміну від звичного образу руйнівника, не є тільки богом руйнування в прямому сенсі. Його руйнування не є злом, а необхідною частиною циклу, яка веде до очищення та оновлення всесвіту. Шива уособлює трансформацію, звільнення від старого і створення нового. Його роль як руйнівника дозволяє забезпечити безперервність космічного циклу, що веде до відродження.
Філософський контекст
Згідно з індуїстською філософією, основною реальністю всього існуючого є Брахман — абстрактне, безособове і безформне божественне начало. Тримурті є спробою зобразити божественний процес через три основні аспекти, що відображають єдину сутність Брахмана. З погляду філософії, Брахман є єдиним абсолютом, що втілюється через ці три божественні аспекти, а також через всі форми існування.
Іван Гудзенко
Яка твоя реакція?
Радість
0
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0