Попри початкову орієнтацію на медичну практику, його філософські зацікавлення переважили, і з 1808 року він стає асистентом, а потім (1810) співпрофесором Стюарта на кафедрі моральної філософії. Таким чином, Браун увійшов у центр інтелектуального життя Шотландії, а згодом і всієї Великої Британії.
Філософія здорового глузду і її перегляд
Шотландська школа здорового глузду, заснована Томасом Рідом, відкидала скептицизм Девіда Юма і стверджувала, що деякі істини очевидні для здорового розуму, зокрема існування зовнішнього світу, причинно-наслідкові зв’язки, сталість особистості. Ці переконання стали основою моральної та емпіричної філософії, яка протистояла ідеалістичним і надмірно спекулятивним системам.
Браун, продовжуючи лінію Ріда, не залишився ортодоксальним послідовником. Його філософія відображає прагнення синтезувати елементи здорового глузду з новітніми ідеями епохи. Він модифікував окремі положення школи, надаючи більшого значення чуттєвому досвіду і психологічним аспектам сприйняття, що пізніше вплинуло на формування асоціативної психології. Водночас він критикував надмірну довіру до очевидних інтуїцій і шукав філософську мову, яка могла б описати внутрішній досвід із більшим аналітичним нюансом.
Полеміка з Юмом і місце Брауна в новій емпіричній традиції
Одним з найважливіших внесків Томаса Брауна стала його критика Юмової концепції причинності. У трактаті «Спостереження над природою та тенденцією доктрини містера Юма щодо співвідношення причини та наслідку» (1804) Браун виступає проти скептичного трактування причинності як лише постійного сполучення явищ. Він пропонує уточнене визначення причинності, яке визнає закономірність, але не обмежується емпіричним повторенням. Цей підхід дав поштовх подальшим дискусіям у британській емпіричній традиції, зокрема у працях Джона Стюарта Мілля, який визнавав вплив Брауна на своє філософське мислення.
Філософські розбіжності і дві традиції мислення
Після смерті Брауна філософська сцена Шотландії розкололася на два табори. Один із них, натхненний Брауном, тяжів до емпіризму, психологізму та сенсуалізму. До цього табору належали Мілль і Александр Бейн, які вбачали в філософії інструмент для наукового дослідження людського розуму. Інший напрям під проводом сера Вільяма Гамільтона віддавав перевагу спробам поєднати шотландську традицію з ідеалістичними течіями німецької філософії, звертаючись до Канта, Шеллінга та інших мислителів. Таким чином, Браун опинився на перехресті між психологізмом і метафізикою — і залишив спадщину, яка слугувала фокусом для наступного покоління мислителів.
Літературна творчість і популяризація філософії
Окрім філософських праць, Томас Браун був також поетом. Його поетичні твори, опубліковані у чотиритомному зібранні (1820), демонструють захоплення романтичними мотивами та спробу синтезувати філософську глибину з емоційною виразністю. Головна праця його життя «Лекції з філософії людського розуму» видана посмертно у 1820 році, стала підручником і джерелом натхнення для багатьох британських інтелектуалів.
Іван Гудзенко