Народився Тома Аквінський приблизно 1225 році поблизу міста Аквіно. Походив із знатної італьської сімї. З раннього віку батько Томи відав його на навчання до монастиря Монте-Касіно. У монастирі Монте – Касіно Тома Аквінський розпочинає вивчати праці святих отців та давньогрецьких філософів. Особливо Томі Аквінському подобалися праці давньогрецького філософа Аристотеля. Приблизно у 1243 році Тома Аквінський розпочинає навчатися у Неапольському університеті.
У 1244 році Тома Аквінський знайомиться з своїм майбутнім учителем Альбертом Великим, після знайомства з ним молодий Тома вступає у орден домініканців не зважаючі на заборону свого батька.
У 1248 році Тома Аквінський продовжує навчатися у Паризькому університеті. У 1252 році Тома Аквінський розпочинає викладати теологію та філософію у Паризькому університеті.
В 1259 році Тома Аквінський покидає викладацьку роботу у Паризькому університеті та перебирається до Риму за наказом папи Урбана IV.
У 1265 році виходять перші розділи трактату Томи Аквінського «Сума теології». Сума теології стала фундаментальним трактатом для Католицької церкви. Папа Бенедикт XV назвав «Суму Теології» основною доктриною Католицької церкви, яку повинні дотримуватися усі віруючі християни. У цьому трактаті Тома Аквінський доводить пять доказів існування Бога.
1) доказ існування Бога Оскільки все у світі рухається, то повинен бути «першодвигун» і цим першо двигуном є Бог.
2) доказ Всі явища і предмети мають причину свого виникнення та існування, і першопричиною всього є Бог.
3)доказ Все у світі існує не випадково, а з необхідності, ця необхідність — Бог.
4) доказ Всі речі мають різні ступені досконалості. Тому повинно існувати абсолютне мірило досконалості — Бог.
5) доказ У природі все має певний сенс, доцільність свого існування. А значить, повинна існувати «остання» і головна ціль — Бог.
Саме у 5 доказів існування проявляється раціоналізм Томи Аквінського. Хоча сам Аквінський вважав, що раціонально не можна довести існування Трійці, Воскресіння мертвих, та втілення Ісуса Христа, адже вони по своїй сутті є ірраціональними і такими, які не може довести людський розум. Саме у вірі в ці догми проявляється віра людини у Бога. Тому Тома Аквінський вважав, що людина повинна користуватися своїм розумом і пізнавати навколишній світ, але людський розум не може довести повністю існування всіх догматів християнської церкви. Важливу роль у своєму трактаті «Сума теології» Тома Аквінський приділяє поняттю держави. На думку Аквінського держава повинна це частина Божого порятку, де главою є Господь. Тома Аквінський вважав, що людина по своїй сутті є суспільною істотою, яка бажає мати певний порядок за яким потрібно жити, тому виникали держави. Найправильнішою формою правління держави є монархія, оскільки Бог встановив певні правила для існування всього живого, так само володар дає людям суспільні правила за якими людина повинна жити. Тома Аквінський поділяв монархію на два види: на абсолютна та політичну. На його думку найкращим видом монархії є політична, оскільки не лише володарь вирішує все країні але і церква. На думку Аквінського церковна влада має перевагу над світської владою, адже церковна влада ближча до Бога.
У 1274 році Тома Аквінський відправляється на Ліонський собор і в дорозі до собору Аквінський помирає.
У 1323 році Католицька церква причислела Тому Аквінського до лику святих.
Спадщина Томи Аквінського величезна, його погляди стали доктринальним у Католицькій церкві, ідеї Аквінського актуальні і сьогодні, а його знаменитий вислів, що філософія служниця теології став класичним та вплинув на подальшу полемічну долю між філософами та теологами.
БСІД
портал ФІР