На відміну від ведичної ортодоксії, тантра пропонує інший шлях до звільнення — через трансформацію і навіть переосмислення тілесного, сексуального, ритуального і соціального досвіду. Її філософія базується на ідеї про те, що звільнення можна досягти не через аскезу і відмову, а через правильне оволодіння всіма силами природи, включно з тими, що традиційно вважаються нечистими або небезпечними.
У центрі тантричного індуїзму стоїть сакралізація тілесного досвіду як такого, що може стати інструментом для духовного зростання. Ця традиція значною мірою пов’язана з шактизмом — культом Богині, яка постає у безлічі форм: як ніжна Парваті, як страшна Калі, як мудра Тара. Жіноче божество (шакті) у тантрі не просто супутниця Бога (Шиви), а першопричина динамічної енергії космосу. У цьому контексті Шива виступає як пасивна свідомість, а Шакті — як активна сила, яка приводить всесвіт у рух. Взаємодія між ними розглядається не лише як космологічний акт, але і як внутрішній досвід практикуючого, що відображається в його духовному вдосконаленні.
Одним із найхарактерніших елементів тантричної традиції є використання мантр — священних звукових формул, що мають не лише символічне, але й енергетичне значення. Тантрична мантра-йога передбачає дисципліну, за допомогою якої відбувається поступове очищення свідомості через рецитацію мантр і виконання відповідних ритуалів. Це не просто повторення звуків, а тонко налаштована техніка, яка активізує певні енергетичні центри в тілі (чакри), допомагає практикові вийти за межі обмеженого «я» і влитися у трансцендентну свідомість.
Показовим для тантричної традиції є її дуальна природа — одночасна присутність «правої» (дакшіна) та «лівої» (вама) руки тантри. Перша акцентує увагу на внутрішньому очищенні, медитації, бхакті (відданості), тоді як друга може залучати елементи, що традиційно вважаються табуйованими: сексуальні ритуали, споживання забороненої їжі чи речовин, контакти з «нечистими» місцями. Але у обох випадках мета одна — досягнення духовного звільнення, уніфікації мікрокосму та макрокосму, пробудження «кундаліні» — латентної енергії, що спить у підставі хребта і яку необхідно «розбудити» для духовного просвітлення.
Слід також зазначити, що тантричний індуїзм справив величезний вплив на інші релігійні системи Індії — буддизм (особливо в його ваджраяні), джайнізм, а також на народні форми релігійності. Він проник у традиційні медичні системи (як-от аюрведу), у архітектуру храмів, у музику і навіть у поезію.
Іван Гудзенко