Історія релігійРелігія

Шруті в індуїзмі

В індуїстській релігійній традиції Шруті вважається найавторитетнішою частиною священної літератури. Сам термін походить від санскритського слова, що означає «почуте». За уявленнями індусів, ці тексти не були створені людською уявою або інтелектом, а були почуті мудрецями (ріші) у стані глибокої духовної зосередженості. Їхня суть — божественне одкровення, яке люди лише зафіксували, не змінюючи змісту.

Шруті в індуїзмі

Шруті протиставляється іншій категорії текстів — Смріті, тобто «запам’ятованому». Якщо Шруті вважається трансцендентним і вічним, то Смріті є результатом людської інтерпретації й пам’яті. Проте, незважаючи на вищий статус Шруті в ієрархії священних текстів, у повсякденному житті індуїстів саме Смріті (зокрема епоси й правові тексти) має більший вплив.

Структура і склад Шруті

До складу Шруті входить кілька типів текстів, які утворюють цілісну систему. Основними її складовими є чотири Веди, а також пов’язані з ними, Брахмани, Араньяки та Упанішади. Ці тексти охоплюють релігійні гімни, ритуальні приписи, філософські роздуми і метафізичні концепції.

Веди: основа ведичної традиції

Шруті починається з Вед — найдавніших текстів індійської культури.. До них належать:

  • Рігведа — це збірка гімнів, звернених до богів, які відображають релігійні уявлення та космогонічні міфи стародавньої Індії.
  • Яджурведа — текст, що містить формули для жертвоприношень і ритуальних дій, призначених для жерців.
  • Самаведа — це зібрання гімнів, які виконувалися під час ритуалів у співочій формі; багато текстів узято з Рігведи.
  • Атхарваведа — найпізніша з Вед, що включає магічні формули, замовляння, обрядові практики й уявлення народної релігії.

Брахмани: тлумачення обрядів

Брахмани є коментарями до Вед, у яких докладно описано ритуали, їхнє символічне значення та зв’язок з космічним порядком. Вони призначені для жрецької касти і використовувалися в процесі підготовки й виконання ведичних жертвоприношень.

Араньяки: духовне самозаглиблення

Араньяки, що перекладаються як «лісові книги», стали продовженням Брахман і розвивали ідеї про внутрішній сенс ритуалу. Їх читали відлюдники, що віддалялися від світу для духовних практик. У текстах Араньяків акцент зроблено на символіці обрядів і поступовому переході від зовнішнього культу до внутрішнього знання.

Упанішади: філософське завершення Шруті.

Упанішади вважаються найглибшою частиною Шруті. Вони містять філософські міркування про природу реальності, душі (атмана), вищу істину (Брахман) і шлях до звільнення (мокша). Упанішади стали основою для таких філософських шкіл, як веданта, йогачара та інші. Ці тексти мали величезний вплив на подальший розвиток індуїстської метафізики й релігійної думки.

Авторитет Шруті і сучасний індуїзм

Хоча Шруті визнається найвищим авторитетом у теологічному сенсі, її практичне значення у щоденному житті сучасних індусів дещо обмежене. Значно більше використовуються тексти Смріті такі як «Махабхарата», «Рамаяна» та Пуран, які доступніші за змістом і мовою. Водночас саме Шруті формує філософське підґрунтя релігії, її світоглядну структуру і космогонічну картину світу.

Шруті становить унікальний пласт духовної спадщини людства. Її тексти не лише зберігаються у межах індійської традиції, але й активно досліджуються у світовій гуманітаристиці. Веди і Упанішади вивчаються у провідних університетах, перекладаються багатьма мовами і надихають сучасних мислителів, філософів та духовних шукачів.

Іван Гудзенко

Яка твоя реакція?

Радість
0
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Історія релігій