Однією з основних причин виникнення Сант мат, так як інших середньовічних релігій Індії, стала постійна ворожнеча та релігійний фундаменталізм між індійськими мусульманами та індуїстами.
Великими середньовічними вчителями традиції Сант мат були: Намдев, Румі, Кабір, Мірабай, Сурдас, Нанак, останній гуру став засновником нової середньовічної індійської релігії, яка отримала назву сикхізм.
Сан Мат ніколи не був однорідним рухом, і часто ділився на різні дрібні релігійні групи. Сан Мат був та є у різних релігійних обгортках. Були течії Сан мат, які сприймали спасіння та духовний розвиток через мусульманські вірування, також є сан матовці які за релігійну основу беруть брахманіське вченя, а також сан матовці які беруть велику частину вченнь та доктрик сикхізської релігії.
Вчення Сант мат носить своєрідний характер популяризації миру та рівності всіх релігій та рас. Кабір, Мірабай та інші представники цього вчення навчали не лише релігійних законів, але показували своїм прикладом, як потрібно жити в гармонії з різними расами та релігіями у Індії.
Ми не можемо з впевністю назвати Сан мат самостійною релігією чи сектою, це скоріше не однорідне суспільно-релігійне вчення в Індії, яке закликає відмовитися від релігійної ворожнечі, яка досить поширена в багатонаціональні та різно релігійній Індії.
Найбільшим послідовником та популяризатором вчення Сант Мат у ХХ столітті був відомий індійський гуру» Сант Кирпал Сингх, який навчав своїх послідовників, що вчення Сант Мат не є релігією. Це суспільне — релігійне вчення, яке має мету об’єднати людство в єдину націю та релігію, яка буде жити у суспільній гармонії.
Ігор Дмитрук