Первісна релігія Камбоджі – анімізм. Традиційні вірування кхмерів анімістичні. Вони збереглися й досі – обряди з духами ми можемо бачити на кожному кроці, як у суспільному житті, так й у побуті.
Друга релігія Камбоджі – це індуїзм. Розповідають таку історичну легенду. Колись у прадавній Індії між раджею та його сином виявилась низка непорозумінь. Щоб не провокувати конфлікт, син раджі вирішив зібрати вірних йому людей та брахманів й вирушити у подорож навмання. Багато місяців тривала ця подорож й нарешті завершилася на території сучасної Камбоджі. Місцеві жителі виявили бажання прийняти індуїзм та прийняли його. Індуїзм гармонічно поєднався з традиційними анімістичними віруваннями.
Пройшло кілька століть. У Камбоджу прийшли проповідники буддизму – течії Тхеравада. Багато камбоджійців прийняли буддизм. Між індуїстськими та буддійськими громадами були досить тривалі конфлікти, але з часом вони припинилися. У наш час буддійські та індуїстські громади не конфліктують та підтримують одна одну.
Зараз релігія, яку сповідують камбоджійці – синкретична. Бо це органічне поєднання анімізму, буддизму та індуїзму. Це унікальне й ні на що не схоже явище, яке властиве лише Камбоджі.
Перше, що Ви побачите біля кожної садиби – це будиночки для духів. В цих будиночках мають жити добрі духи, а також маленькі проекції великих божеств всесвіту. Прасад (їжа, освячена у буддійських або індуїстських храмах) кожного дня приноситься й ставиться біли будиночку для духів. Вважається, що духи від цієї їжі отримують добру силу божеств всесвіту, та можуть захищати садибу та її хазяїв від злих духів та різних негараздів.
Місцеві також вірять, що у закинутих храмах живуть небезпечні духи. Коли вони почули, що наша експедиція йде вночі у покинутий храм, то відговорювали нас як тільки могли. «Не ходіть вночі по покинутих храмах – там мешкають небезпечні духи, які можуть напасти на вас й ви не повернетеся» — казали місцеві. Але нічні покинуті храми не заподіяли нам жодної шкоди.
Найбільше індуїстських храмів ми можемо побачити у Ангкорі. Архітектура цих храмів приголомшує. Вони збереглися, пройшовши крізь століття. Так, їх трохи пошкодив час, але зараз археологи всього світу прикладають зусиль для відновлення храмів Ангкора.
Перший індуїстській храм, що колись побудували у Ангкорі, був оточений 108 маленькими храмовими баштами, це схоже на українські каплички, на місцевій мові такі маленькі храмові башти мають назву «Прасати». Прасат має особливість. Якщо встати у центр Прасату та вдарити себе долонею у груди (у серцеве сплетіння), то Прасат почне вібрувати та гудіти. А якщо заспівати священний склад «ОМ», то вібрація стін стає такою сильною, що тремтить навіть земля під Прасатом. Іншими словами, кожний Прасат – це посилювач звуку. Уявіть собі одночасну дію 108 Прасатів. У кожному з них у давнину сидів брахман, й 108 брахманів одночасно співали «ОМ». Сумарна вібрація була настільки сильною, що по всім озерам, на величезних відстанях від храму, водою йшли брижі!
Прасат, який зберігся до нашого часу у первісному вигляді, та у якому можна проекспериментувати з вібрацією від співу мантр та від удару долонею у серцеве сплетіння, знаходиться у Храмі Небесних Апсар у Ангкорі.
Найвеличніша споруда Ангкору – храм Ангкор Ват. Цей храм був побудований у давнину на честь Бога Вішну. Він складається з чотирьох великих башт, у центрі симетрії між якими розташована ще більша башта. У центрі найвищої башти побудована ніша, у якій стояла статуя Вішну. Зараз у цій ніші стоїть статуя Будди, а статуї Вішну та Шиви перенесені до входу у Храм. Як заходити у храмовий комплекс Ангкор Ват, то Шиву можна побачити ліворуч від входу, а Вішну праворуч!
Цікаве відкриття нещодавно зробили дослідники. Вони з’єднали умовними лініями вершини усіх п’яти башт Ангкор Вату та побачили, що вони утворюють ідеальну піраміду. Але ще цікавіше те, що виявлені підземні ходи. Ходи зруйнувалися від часу, їх треба відновлювати. Ходи повторюють під землею форму піраміди, але «перевернуту» відносно до тієї, яку лінії утворюють над баштами. У вершині нижньої піраміди має бути ніша, в якій має бути божество. Дослідники індуїзму дуже чекають на розкопки, бо хочуть виявити – яке саме божество стоїть під землею у точці, протилежній точці, де стояв Вішну.
Люди, які були в Індії та вивчають індуїзм, будуть дещо здивовані тим індуїзмом, який зберігся у Камбоджі. Бо дуже багато чого виглядає інакше. Наприклад ті, хто бачив лінгам у формі, схожій на яйце з трьома поперечними рисочками, будуть здивовані лінгамом, який складається з кубу, восьмипроменевої зірки та яйцевидної фігури. А це найдревніша форма лінгама у Камбоджийському індуїзмі й означає присутність усієї Тримутрі (Брахма, Вішну, Шива). Й ще це означає, що так само було й у прадавній Індії.
Ніде, крім Камбоджі, Ви не побачите Шиву з 16 руками та 7 головами! А також Вішну з 8 руками!
Неподалік від Ангкору розташований парк Пномкулен. По ньому тече священна річка Сімріп. Її ще називають «річкою тисячі лінгамів» та «річкою тисячі мурті». Поясню, що таке лінгам у індуїзмі. Жіноча творча енергія Всесвіту має вигляд сфери. Чоловіча – стовпа (циліндру). Поєднання чоловічої та жіночої енергії створюють яйце. У яйці з’являється проява первісної Трійці (Тримурті), що символізують три горизонтальні рисочки, нанесені одна під одною на яйці. Лінгам символізую повну творчу енергію Всесвіту. Якщо його поливати водою, то він, за теологічними уявленнями індуїзму, генерує благо приємну енергію.
Але у Камбоджі лінгами не такі! Біля Ангкор Вату лігами складаються з кубу, восьмипроменевої зірки та яйця. А на дні річки Сімріп – це взагалі напівсфера, розташована у центрі квадрату! Буддисти Камбоджі також вірять у енергетичні властивості лінгамів, мандрівники можуть побачити лінгами у багатьох буддійських храмах.
Тисячі лінгамів століттями будувалися на дні священної річки Сімріп. Крім того, на дні річки будувалися й мурті різних божеств (мурті – це статуя божества, у яку може входити божественна сила, жити в ній та наповнювати її, щось на кшталт чудодійних ікон у християнстві). Вважається, що води річки Сімріп, проходячі над тисячами мурті та лінгамів, вбирають їх силу. За великою частиною річки мурті та лінгами закінчуються великим водоспадом. Водоспад настільки потужній, що його гуркіт чути далеко, а вода, падаючи додолу, здіймає вітер. Це – священний водоспад. Той, хто увійде у води цього водоспаду, буде звільнений Вищими Силами від усіх гріхів.
Крім Сімріпу, є ще три річки, у водах яких Вищі Сили прощають гріхи. Це Ганг у Індії, Катунь на Алтаї (священна річка давньої віри Ак-Дьянг) та Йордан на Близькому Сході.
Ангкор – це храмовий комплекс, в якому представлено сотні храмів. Точна кількість храмів не оголошується, бо постійно змінюється – археологи знаходять та відновлюють ще нові й нові храми.
Й тут світову наукову спільноту знову чекає сенсація. У джунглях, на невеликий відстані від Ангкору, знаходять ще храмові комплекси, кожний розміром з велике сучасне місто, які вимагають організації розкопок. Крім того, у джунглях знайдені й поодинокі храми. Як індуїстські, так й буддийські. Багато з них були закинуті ще століттями тому й заросли гігантськими деревами.
Буддійські Храми Камбоджі дуже вражають. У їх створення вкладали багато сил та часу.
І ще – у Камбоджі є пірамідальні споруди! Ступінчасті Піраміди! Як приклад – надаю фотографії Піраміди Королеви Нагів. Легенди стверджують, що вона у цій піраміді колись жила. Та що наги якось пов’язані з сузір’ям Дракону. А на другій фотографії – семиступінчаста піраміда Богині Смерті. Коли я ці фотографії показав у Мексиці – місцеві науковці були шоковані схожістю камбоджійських та мексиканських пірамід. Вони навіть й не уявляли собі, що ступінчасті піраміди будуть знайдені у Азії, зокрема, у Камбоджі!
Я раджу їхати у Камбоджу та досліджувати все це особисто. Дослідників чекають ще десятки відкриттів, не кажучи вже про сильні враження!
Ігор Мехеда