Етимологія імені має символічне значення для особи, яка носить його з гідністю перед Богом. З івриту це ім’я перекладається так: вісник, посланець Бога. Оріген вбачав в Малахії Ангела Божого, котрим було прийнято пророчий вигляд і оповіщено Одкровення Боже для юдеїв. Проте інші отці Церкви не згідні з цією думкою. Адже Малахія – реальна людина, його ім’я є власним, бо це не псевдонім.
Про дату народження пророка Господнього мало відомо. Стверджують, що жив він за 400 років до нашої ери. В період відновлення Храму Малахія виголосив пророцтво. Основною причиною цього вважається благочестя з моральними недоліками, про що говорить Ездра та Неємії у своїх книгах.
Бродив розум та впало благочестя в ізраїльському народі, що призвело до ставлення під сумнів істинне Слово Боже. Із охолодженням релігійності розпочинається розкриття порушень людських відносин. Усе це висловлюється невірністю. Кричущим питанням у викривальному пророцтві Малахії стоять легкі розлучення, шлюби з язичниками, а також невірність Богу є наслідком невірності однієї людини з іншою.
Малахією звіщається суд, з яким має закінчитися історія людства. Проте результатом цього суду має слугувати очищення, але не знищення, заклик до покаяння, але перед цим Богом буде посланий пророк Ілля, тому прихід Христа випереджений покаянням (мається на увазі другий Ілля – пророк і Предтеча Господній Іван Хреститель). У книзі пророка Малахії міститься нагадування про любов Божу до Свого народу: «а ви кажете: «В чому Ти явив любов до нас»» (Мал.1,1-2). Господом приведений приклад з історії народу: «Син шанує батька, і раб – господаря свого; якщо Я батько, то де шанування до Мене? І якщо Я Господь, то де благовоління переді Мною? говорить Господь Саваоф вам, священники, які знеславлюють Моє ім’я» (Мал.1,6).
Пророцтво торкається становища народу у поширені служіння Богу по всій землі (Мал.1,11). Чітко видно втілення пророцтва у майбутньому: пряма вказівка на звершення таїнства Євхаристії. За нехтування священниками правильного навчання народу чекає жорстоке покарання: «Але ви ухилилися від свого шляху, для багатьох слугувало спокусою в законі та зруйнували завіт Левія, говорить Господь Саваоф» (Мал.2,7-9).
Пророцтво Малахії стосовно Ангела перед обличчям торкається Івана Хрестителя, інша ж частина – Месії, Ісуса Христа, Його слів та діянь. Пророк робить натяк на першому і другому пришесті Сина Божого. Далі слідують пророцтва щодо гріхів народу: «Чи и можна людині обкрадати Бога? А ви обкрадаєте Мене… І блаженними будуть називати вас усі народи, тому що будете спраглою землею, говорить Господь Саваоф» (Мал.3,8-10,12). Малахією звинувачений юдейський народ у тому, що вони ведуть боротьбу з Богом: «краще влаштовують себе, ті, що чинять беззаконня, і хоч й спокушають Бога, але залишаються цілими» (Мал.3,15). Також у пророцтві йде і про інше – книгу, в якій записуються людські справи перед обличчям Божим (Мал.3,16).
Прихід Господній відбудеться, бо про нього говорить сам пророк Малахія, оскільки Він відрізнятиметься своєю праведністю від нечестивих, своїм служінням від тих, хто не служитиме Богу; передбачає наступаючий суд Божий над надмірними та нечестивцями.
У пророцтві також говориться про Месію: «зійде Сонце правди, і зцілення у проміннях Його, і ви вийдете і скакатимете, як тельці вгодовані; і будете зневажати нечестивих, бо вони будуть порохом під стопами ваших ніг у той день, який я зроблю, говорить Господь Саваоф» (Мал.3,18; 4,3). Під «Сонцем Правди» розуміється ніхто інший як Ісус Христос.
Книгу пророцтва закінчують останні слова про людину, яка прийде з «силою духа пророка Іллі» (Лк.1,17). Малахія засвідчує перед народом Юдеї правду Божу і обітницю, що Господом буде посланий пророк Ілля: «Ось, Я пошлю до вас пророка Іллю перед настанням Господнього дня великого і страшного. І він наверне серця батьків до дітей та серця дітей до їхніх батьків, щоби Я, прийшовши, не вразив землю прокляттям» (Мал.4,5-6).
Відносяться слова цього пророцтва до новозавітного часу, пов’язані з силою проповіді Івана Хрестителя. Тому Предтеча Господній буде в усьому уподібнений Божому пророку Іллі. Пророк Енох та Ілля, які не зазнали смерті перед другим пришестям Ісуса Христа являться людству проголосити проповідь покаяння.
Пегас