Пітер Сінгер народився у єврейській родині, яка емігрувала до Австралії з Відня в 1938 році, рятуючись від нацистських переслідувань після аншлюсу. Троє його бабусь і дідусів загинули під час Голокосту. Зростаючи в Мельбурні, Сінгер навчався в Шотландському коледжі та Мельбурнському університеті, де отримав ступінь бакалавра філософії та історії (1967) і магістра філософії (1969).
У 1969 році він вступив до Оксфордського університету, де здобув ступінь бакалавра філологічних наук (1971). У цей період він активно брав участь у діяльності студентських груп і почав цікавитися етичними проблемами споживання м’яса, що зрештою привело його до вегетаріанства.
Утилітаризм
Філософія Сінгера глибоко вкорінена в утилітаризмі — традиції, що вимагає оцінки дій за їхнім впливом на загальне щастя. На думку Сінгера, моральний обов’язок полягає в максимізації щастя та мінімізації страждань для всіх істот, які здатні страждати чи насолоджуватися.
Етика глобальної відповідальності
У своїй відомій статті «Голод, достаток і мораль» (1972) Сінгер аргументував, що фізична відстань не повинна впливати на наші моральні зобов’язання. Він стверджував, що кожна людина в заможних країнах зобов’язана допомагати тим, хто страждає, незалежно від їхнього географічного розташування.
Права тварин
У книзі «Звільнення тварин» Сінгер ввів у широкий обіг термін «видизм» (speciesism) — дискримінацію на основі видової приналежності. Він доводив, що моральний статус істоти має визначатися її здатністю страждати чи насолоджуватися, а не тим, до якого виду вона належить. Ця ідея лягла в основу сучасного руху за права тварин.
Робота Сінгера стала основою для боротьби проти жорстокого поводження з тваринами на фабричних фермах і у наукових дослідженнях. Його підхід до етики змінив уявлення про те, як людство повинно поводитися з іншими видами.
Сінгер також відомий своїми суперечливими поглядами щодо евтаназії, репродуктивних прав і соціальної справедливості. Зокрема, його ідеї щодо активної евтаназії викликали значну критику з боку деяких громадських організацій.
Основні праці
- «Звільнення тварин» (1975)
- «Практична етика» (1979, 3-е видання – 2011)
- «Життя, яке ви можете врятувати» (2009)
- «Один світ: етика глобалізації» (2002)
- «Переосмислення життя та смерті» (1994)
Сінгер є одним із найвпливовіших мислителів ХХ і ХХІ століть. Його роботи стимулювали глобальні дебати про права тварин, соціальну відповідальність і біоетику. Хоча його погляди часто викликають суперечки, вони незмінно змушують людей переосмислювати свої моральні принципи.
Іван Гудзенко