Таке ж звернення направлене і на церкву в Ефесі, яка ненавидить справи ніколаїтів так само ж як і Ісус. Основоположником вказаного вище напрямку став Миколай Антиохієць, обраний дванадцятьма апостолами із семи дияконів на служіння в Єрусалимській церкві. Він не бу євреєм, -як зазначає Ієреней Ліонський, але родоначальником ніколаїтського вчення, цим власне і пояснюється його Боговідступництво.
Ніколаїти стали протидією іудео-християн. Ними заперечувалися постанови Апостольського собору стосовно їжі. Ніколаїтами допускалася ідоложертовна їжа, практикувалася проституція, перелюб не вважався гріхом. А тому ніколаїти – попередники гностичної єретичної науки сирійського відгалуження.
За що так не злюбила християнська церква самих ніколаїтів? В першу чергу за чинення розпусти та поїдання м’яса жертовних тварин. Про ніколаїтів згадують Іреней Ліонський, Климент Олександрійський, Тертуліан, Іпполіт, котрими вводилася практика не тільки релігійної проституції, а й язичницьких традицій. Течія николаїтів охопила і католицьку церкву. Вони встигли проникнути і сюди зі своїми ідеями.
Ніколаїти не визнавали встановленого католицькою церквою целібату для священнослужителів. Від так внаслідок Клюнійської реформи у ХІ столітті.
Через чотирнадцять століть в Західній Європі виникнуть перехрещенці – ніколаїти. Ніколаїти існуватимуть в Голандії під іншою назвою – фамілісти. Їхнім основоположником є Генріх Ніклаес (1501 року народження), вихований суворо в католицизмі.
Мав найбільшу мрію про надприродне та боже, отримував видіння. Був одружений, за зв’язки з єретиками був два рази заарештований і вкинений за грати, але у швидкому часі звільнений. Ніклаес виступав у ролі пророка, якому нібито були одкровення. Пізніше записані, у нього навіть були відчуття поєднання з Божественною волею та словом. Центром поширення вчення стало місто Емден (1560), прихильники були знайдені в таких країнах як Голандія, Англія, Франція.
Проповідь Ніклаеса дратувала в першу чергу анабаптистів, потім привернув увагу уряду. Змушений був зректися написаних творів і тікати далеко. Майно конфіскували, дітей взяли під арешт на деякий час. Проживав в Кемпені, звідти перебрався в Утрехт, а потім Кьольн, якимсь дивним чином опинився в Англії. Створює нову спільноту, зайнявся видавництвом нових творів, вважаючи що усе це є справою Бога. Цікавою річчю є те, що ті., які не визнавали пророчої гідності Генріха чомусь ставали відразу ворогами Святого Духа.
Секту він називає «домом любові» або фамілістами. У ній був поділ священства за ієрархією, введений новий календар з новою ерою, яка дозволить вічно існувати вченню Ніклаеса, який взяв трішки від анабаптистів, антитринітаріїв, антиномістів. Пізніше адепти поступово почали відходити від Генріха, раніше смерті секта розпалася. У 1580 році за наказом королеви Єлизавети прийняли необхідні міри щодо фамілістів, спалили їхню літературу. Думали спробувати провести трюк з королем Яковом, але нічого у них не вийшло.
Невелика група зосереджена в Чехії, її засновник – селянин Миколай. Нею пропагувалося вчення про втрати церквою нормального вигляду, допущення окрім Біблії іншого одкровення, котре отримують окремі особи у її лоні, проповідання спільного майна. Релігійна група поширилася ще в XVІІ столітті. У 1676 році вийшло «Сповідання віри». Жодного екземпляру не збережено.
Пегас