Основні боги і духи
Центральне місце в монгольській міфології займає Тенгрі — небесний бог, верховне божество і захисник кочівників. Тенгрі, або Тенгрі-хан, символізує небесний спокій і нескінченну міць природи, а також є уособленням всього живого і всього світлого. У монгольських уявленнях Тенгрі є не просто богом, а вселенським духом, який існує в небесах і керує життям усіх істот.
Ще одним важливим божеством є богиня Ітегер, або Іхегер, яка уособлює землю, родючість і є матір’ю всіх живих істот. Вона займає важливе місце як богиня, що дає життя, а також відповідає за зростання, розвиток і гармонію природи.
Монгольська міфологія також насичена образами духів, які населяють кожен природний об’єкт: гори, річки, дерева. Кожна гора або річка має свого духа-захисника, якому кочівники приносять жертви і звертаються за благословенням. Ці духи займають проміжне положення між божественним і людським світом, стаючи своєрідними посередниками.
Шаманізм і роль шаманів
Монгольська міфологія тісно переплітається з шаманізмом, який мав ключову роль у релігійному і духовному житті. Шамани, або «боо», вважалися провідниками між світами живих і духів, між небом і землею. Вони виконували ритуали, які допомагали підтримувати гармонію в природі, зверталися до богів і духів за допомогою для своїх громад і допомагали вирішувати проблеми, пов’язані з хворобами чи невдачами.
Шамани користувалися бубном, який вважався священним інструментом, і виконували танці та співи, входячи в транс для спілкування з духами. Вони здійснювали обряди в критичні моменти життя, такі як народження, смерть, збирання врожаю чи початок кочових подорожей. Однією з основних їхніх місій було закликати духів для захисту громади або зцілення людей.
Поєднання шаманізму і буддизму
Монгольська міфологія зазнала впливу тибетського буддизму, особливо починаючи з XVI століття. У цей період елементи шаманізму та анімізму почали переплітатися з буддистськими уявленнями про Всесвіт. У монгольських віруваннях з’явилися нові персонажі та боги, зокрема богиня Тара, а також буддійські лами, які стали вважатися посередниками між богами і людьми. Поступово багато шаманських ритуалів злилися з буддистськими обрядами, що відобразилося на міфології і традиціях.
Міфологія у сучасній Монголії
Сьогодні міфологія Монголії продовжує жити у традиційній культурі, фольклорі, святах і навіть у повсякденному житті. Ритуали шанування Тенгрі і духів природи досі виконуються під час певних свят або важливих подій. У багатьох сім’ях зберігається традиція молитов до духів предків і природних об’єктів, зокрема при здійсненні важливих подорожей чи початку нових справ.
Іван Гудзенко