Історія філософії

Ксенократ: життя та філософія

Ксенократ (помер 314 р. до н. е., Афіни) – один із найвизначніших грецьких філософів, учень Платона та наступник Спевсіппа на посаді схоларха (глави) Платонівської академії. Заснована Платоном близько 387 р. до н. е., Академія стала центром філософської думки античності, а Ксенократ зіграв ключову роль у її розвитку. Після смерті Платона в 348/347 роках до н. е. Ксенократ разом з Арістотелем залишив Афіни, але повернувся в 339 році до н. е., щоб очолити Академію, де й залишався до своєї смерті.

Ксенократ: життя та філософія

Хоча твори Ксенократа не збереглися до наших днів, за винятком фрагментів, його філософські доктрини, відомі зі свідчень сучасників, зокрема Арістотеля, демонструють глибокий вплив Платона. Однією з центральних ідей Ксенократа було «виведення» всієї реальності з взаємодії двох протилежних начал – «Єдиного» та «невизначеної діади». «Єдине» символізувало єдність, добро та спокій, тоді як «діада» відповідала за множинність, різноманітність, зло та рух. Ця концепція стала основою для розуміння структури світу, де числа та геометричні величини розглядалися як перші продукти цього походження.

Тристоронній поділ реальності

Ксенократ запропонував оригінальний тристоронній поділ реальності, який включав:

  1. Чуттєві об’єкти– те, що сприймається через органи чуття.
  2. Інтелігібельні об’єкти– об’єкти істинного знання, такі як платонівські «Ідеї».
  3. Небесні тіла– посередники між чуттєвим та інтелігібельним, які є об’єктами «думки».

Цей поділ відображав спробу подолати розрив між двома традиційними способами пізнання: чуттєвим досвідом та інтелектуальним розумінням. Ксенократ вважав, що саме через цей тристоронній поділ можна досягти гармонії між фізичним та метафізичним світами.

Демонологія та релігійні уявлення

Окрему увагу Ксенократ приділяв демонології. Він розділяв усіх істот на три категорії: боги, люди та демони. Демони, на його думку, були напівлюдьми, напівбожественними істотами, які могли бути як добрими, так і злими. Цим істотам він приписував багато явищ, які в народній релігії асоціювалися з богами. Ксенократ вважав, що ритуальні містерії необхідні для умилостивлення демонів, особливо злих. Хоча точний характер його поглядів на демонів залишається неясним, його ідеї мали значний вплив на ранніх християнських мислителів, які ототожнювали язичницьких богів із злими духами.

Вплив піфагорійської філософії

Ксенократ також був значною мірою натхненний піфагорійською філософією, зокрема її акцентом на ролі чисел у розумінні світу. Він вважав, що Піфагор був першовідкривачем атомістичного підходу до акустики, згідно з яким звук, який сприймається як єдине ціле, насправді складається з окремих звуків. Цей піфагорійський вплив також проявлявся в прихильності Ксенократа до тристоронніх поділів, які він застосовував у своїх філософських концепціях.

Філософія як шлях до щастя

Ксенократ розглядав філософію як засіб для подолання людських тривог і досягнення щастя. Він поділяв філософію на три основні галузі: логіку, фізику та етику. Щастя, на його думку, полягало в набутті досконалості, властивій людській природі. Насолода виникала через контакт із природними для людини речами. Ця ідея передбачала примат етики над спекулятивними роздумами, що пізніше знайшло відображення у стоїчній філософії. Однак, на відміну від стоїків, Ксенократ визнавав важливість зовнішніх чинників для досягнення щастя.

Іван Гудзенко

Яка твоя реакція?

Радість
0
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Історія філософії

Історія філософії

Піфагорізм

Піфагорізм — це унікальний філософський, релігійний та науковий рух, заснований Піфагором із Самоса, який оселився ...