Ксенофан народився близько 560 року до н. е. в місті Колофон, що розташовувалося в Іонії (Малоазійське узбережжя). Після завоювання Колофона персами близько 546 року до н. е. він був змушений залишити рідне місто. Подорожуючи Середземномор’ям, Ксенофан провів певний час на Сицилії, а згодом оселився в Елеї, грецькій колонії на півдні Італії. Саме тут він розвинув свої філософські ідеї, які згодом вплинули на формування елейської школи.
У своїх віршах Ксенофан згадував, що його подорожі тривали 67 років, починаючи з 25-річного віку. Якщо ці свідчення точні, то на момент смерті філософу було щонайменше 92 роки.
Філософські погляди Ксенофана
Філософія Ксенофана знайшла своє вираження переважно у віршованій формі. Він був відомий своєю критикою антропоморфізму, зокрема висміюванням зображення богів у гомерівській міфології. Ксенофан вважав, що боги, яких уявляють подібними до людей, є продуктом людської уяви. На його думку, істинний бог є єдиним, вічним і незмінним, що суперечило традиційним уявленням про олімпійських богів.
Однією з ключових ідей Ксенофана була концепція єдності буття. Він стверджував, що різноманітність матеріального світу є лише видимістю, тоді як реальність полягає в єдності. Ця ідея згодом стала основою філософії елейської школи, зокрема вчення Парменіда.
Ксенофан також критикував доктрину переселення душ, яка була популярна серед сучасників, і засуджував надмірну розкіш, що поширювалася внаслідок впливу Лідії на Колофон. Натомість він пропагував мудрість і поміркованість, вважаючи їх шляхом до гармонійного суспільства.
Вплив Ксенофана на елейську школу
Хоча деякі дослідники вважають Парменіда засновником елейської школи, ідеї Ксенофана безперечно вплинули на її формування. Арістотель у своїх працях згадував Ксенофана як одного з попередників елейської філософії. Платон також відзначав, що елейська школа бере свій початок від Ксенофана, акцентуючи увагу на принципі єдності всього сущого.
Теофраст, учень Арістотеля, резюмував філософію Ксенофана формулою: «Все єдине, і єдине є Бог».
Іван Гудзенко