Суть релігії
Основою релігії вважається віра в те, що сучасне суспільство забуло про свої традиції, що і стало першопричиною нестабільності в багатьох країнах. Конфуціанці вважають, що повернення суспільства до забутих традицій допоможе створити нову, збалансовану і сильну державу.
В країні мрій конфуціанців відносини уряду та громадян повинні бути реалізовані так, як відносини між батьком і сином. Громадяни повинні поважати управлінців, а управлінці повинні піклуватися про громадян. Не останню роль в цьому займає небесне вчення за авторством Конфуція. Вчення представляє небо, як силу, що забезпечує порядок на Землі.
Терміни релігії
У конфуціанстві розуміють кілька фундаментальних напрямків, які і формують її основну суть. Таких напрямів налічується близько п’яти:
- Жень. Цей напрямок є розвитком поваги до інших людей. Саме через повагу людина може знайти рівновагу.
- І. У розумінні цього напрямку лежить переважання інтересів суспільства над інтересами окремого індивіда.
- Чжі. Згідно з цим напрямком, людина повинна бути повністю обізнана про свої можливості і зацікавлена в їх поліпшенні.
- Лі. Являє собою вірність звичаям і обрядам свого народу. На думку послідовників конфуціанства, саме через обряди людина може визначитися зі своєю роллю в суспільстві.
- Сінь. Згідно з цим напрямком людина повинна бути щирою у своїх намірах, а в голові повинні бути тільки чисті помисли.
Так само, крім напрямків, в конфуціанстві присутні інші терміни, що описують суть релігії:
- Дао. Базові принципи людської моралі і моральності.
- Де. Почуття справедливості і гідності у людини.
- Цай. Природна схильність до чого-небудь.
- Сяо. Повага своїх батьків і предків, дотримання обрядів жалоби.
- Ті. Повага до старших братів і любов до молодших.
- Юн. Володіння почуттям відваги, хоробрістю.
- Чжун. Зберігання вірності своїм батькам, своїй батьківщині.
- Шунь. Пошук свого місця у суспільстві.
- Хе. Набуття гармонії з навколишнім світом і оточуючими людьми.
- Саньган. Три правила, які передбачають під собою абсолютну владу государя над підлеглим, батька над сином і чоловіка над дружиною.
- Цзюнь-цзи. Бути благородним, мудрою, доброю і справедливою людиною.
- Сяожень. Низька людина в моральному плані (негідник, малодушний, невдячний).
- Чжун’юн. Золота середина.
- Датун. Велике Єднання, гармонія.
- Сяокан. Товариство з відсутніми принципами Дао.
- Женмінг. Перейменування назв відповідно до їх сутності.
Положення в сучасному суспільстві
До Синьхайської революції конфуціанство вважалося державною релігією в тодішній імперії Цин. Після революції, конфуціанство зберегло свої позиції, але вже державною релігією не вважалося, а десь воно і зовсім було під забороною.
Після перемоги китайських комуністів в громадянській війні, конфуціанство опинилося під забороною. Пом’якшення релігійного питання почалося після подій 70-х років, пов’язаних з критикою Лінь Бяо і культурною революцією в КНР. Після цього конфуціанство почало відновлювати свої позиції. У сучасному Китаї тривають проводитися заходи щодо реанімації конфуціанства.
Базована на навчаннях Конфуція релігія поширилася за межі Піднебесної. Конфуціанство широко сповідують в Кореї, Японії, в Малайзії і на Тайвані. Незважаючи на відсутність релігійних будівель, напрямок в країнах Азії має певну популярність. В інших державах конфуціанство поширене вже не так сильно, хоча праці китайського філософа знайшли свій відгук і в європейських державах.
Ольга Степаненко