Умови пізнання Бога.
Людський розум і свідомість не здатні вмістити образ Божий. Дізнатися про Бога можна тільки те, що Він Сам про Себе відкриває людям. Без Його Промислу людина не прочитала б Святого Письма.
Триєдність Бога.
Господь єдиний у трьох Особах – Отець, Син і Святий Дух. Людина неспроможна повністю усвідомити цього, логіка відкидає цей постулат. Однак святі отці на прикладах доводили непорушність цього одкровення. Так, триєдність Бога можна порівняти з сонцем, яке не просто диск у небі, але ще світло і тепло, а ще з водою, здатною перетворюватися на пару та кригу. Також має місце паралель з людиною, яка перебуває в трьох іпостасях одночасно: тіло , слово (думка) та душа (почуття).
Якості, властиві Богові.
Безтілесний і нематеріальний.
Самобутній, ні від кого залежить. Бог – першопричина всього.
Всемогутній, володіє безмежною силою, яку використовує мудро та раціонально.
Вічний та Безсмертний, перебуває завжди, немає ні початку, ні кінця. У цьому не статичний, діє у часі, втручаючись у справи створеного Ним світу.
Всезнаючий , знає минуле, сьогодення та майбутнє, але залишає людині вільний вибір добра чи зла.
За словами Іоанна Дамаскіна, «Він все передбачає, але не все визначає».
Незмінний і досконалий.
Всюди присутній, «перебуває у всьому, але ні з чим не поєднується» (Іоан Дамаскін).
Бог є Особистість, т.к. тільки Особа здатна любити, прощати, милувати, піклуватися тощо.
Природний шлях богопізнання.
Цей шлях полягає в тому, щоб пізнавати Бога через створений ним світ: краса природи, зміна пір року, різноманіття тварин і птахів тощо. Сюди належить і вивчення людської душі, насамперед самого себе. Кожен відчуває у певні моменти свого життя, як Бог спрямовує його, допомагає та захищає. Якщо людина не отримує того, що просила у Творця, значить, це було корисно для віруючого, але Божий Промисл влаштовує все на краще.
Цей шлях недосконалий, побудований на зовнішньому, а чи не внутрішньому спогляданні Божества.
Надприродний шлях богопізнання.
Цей шлях неможливий, якщо Бог Сам не зробить перший крок до людини через вплив на душу Святого Письма та дар молитви. Знання в цьому випадку відбувається через благодать, яку Господь посилає тим, хто рішуче став на шлях покаяння, дотримання заповідей, виправлення. Творець відкривається тільки тому, хто всією душею і розумом шукає Його, читає святих отців, творить добрі діла в ім’я Боже і бере активну участь у церковному житті.
Головною ж запорукою пізнання Всевишнього є любов до Нього і до ближнього свого.
Блез Паскаль писав: «Земну науку треба пізнати, щоб її полюбити, а Божественну треба полюбити, щоб зрозуміти її«.
Іван Гудзенко