Під керівництвом Социна рух набув цілісної теологічної системи та організаційної структури. Упродовж першої половини XVII століття социніанство переживало період активного розвитку. На піку свого існування Мала церква налічувала близько трьохсот громад, а її інтелектуальним центром стало місто Ракув поблизу Кракова. Там діяла академія та друкарня, що відігравали ключову роль у поширенні социніанських ідей у Європі.
Найвідомішим богословським документом руху став Раковіанський катехизис, виданий у 1605 році. У ньому систематично викладалося социніанське розуміння Бога, Христа, спасіння та морального життя. Катехизис став своєрідним символом віровчення і був широко відомий за межами Польщі.
Однак у середині XVII століття социніанство зазнало нищівного удару з боку Контрреформації. У 1638 році польський сейм закрив Раківську академію та друкарню, а в 1658 році социніанам було запропоновано вибір між переходом у католицтво, вигнанням або смертю. Це призвело до масової еміграції, зокрема до Трансільванії, Нідерландів, Німеччини та Англії.
Хоча в Польщі рух припинив існування, його ідеї продовжили жити в європейському унітаризмі. Особливо помітним був вплив социніанства на англійського мислителя Джона Біддла, якого вважають засновником англійської унітарної традиції.
Іван Гудзенко


