Брахма — творець світу. На всіх зображеннях він з бородою. Його чотири лики відповідають сторонах світу, він бачить відразу весь створений ним світ. Інший варіант – обличчя відповідає чотирьом Вед. Руки Брахми тримають камандалу — ємкість з водою з Ганги, священної річки індійців, а також скіпетр, чотки (акшамала, відраховують космічний час), квітка лотоса — символізує космос і звісно Веди.
Він роз’їжджає на упряжці з семи лебедів, які символізують 7 локів (рівнів буття). Брахму зображують також сидячі на лотосі, що відповідає його статусу божества, в чотирьох станах:
1) йогічний (головні досягнення духу)
2) бхотія (земне, матеріальне задоволення)
3) войовниче
4) грізне
Вираз облич — від спокійного і умиротвореного до похмурого.
У Брахми є дружина, богиня Сарасваті, яку він створив, коли сказав священний текст. Вона приголомшливо красива, символізує знання і мудрість, зображується тільки в білому одязі, що означає чистоту і світло. Сарасваті сидить на лотосі, її 4 руки тримають книгу, чотки, музичний інструмент віну, що символізує мистецтво. Лебідь — її вахана (їздова тварина), павич — супутник, що символізує мудрість і красу.
Вішну — верховний правитель світу. Він породжує Брахму, який з’являється з квітки лотоса. Лотос росте з пупка Вішну. Божество спить на величезному змії Шешу з тисячею голів, який плаває посеред Світового океану. При кожному новому творінні Брахми Вішну прокидається, щоб цим світом правити. Його зображують сидячим в золотому палаці на троні — лотосі. Роз’їжджає він на орлі Гаруді, носії сили і просвітленого розуму.
Лик — темний або блакитний, в чотирьох руках — символи божественної сили (булава), духовної чистоти (лотос), раковина — спіраль, як аналог циклічного існування світів, Сударшан-чакра (вогненний диск), що означає відновлення зруйнованого рівноваги Космосу. Навколо палацу — 5 долин з озерами, покритими квітучими різнокольоровими лотосами. Дружина Вішну — богиня Лакшмі, символ процвітання, удачі, багатства, зображується одягненої в червоне сарі з безліччю золотих прикрас.
Шива — божество Абсолюту, він об’єднує всі можливі суперечності, творіння і знищення, бо створити нове неможливо без знищення старого. Його трон, покритий тигровою шкурою, знаходиться на горі Кайлас (Гімалаї). Шиву часто зображують в танці, одне з його імен — Володар танцю. Його 4 або 8 рук тримають барабанчик — символ ритму Космосу, Агні — священне, очищає світ полум’я, тризуб або стріли. 2 руки демонструють жести схвалення і силу.
Змії, що символізують мудрість, незмінні супутники Шиви, вони обвивають його тіло або тільки руки. Шию божества прикрашає намисто з черепів. У лобі Шиви знаходиться Третє око, що символізує проникливість і мудрість. Під його поглядом будь-яка істота звертається в попіл.
Плечі Шиви покриті шкірою тигра або слона.
Іноді його зображають гермафродитом, ліва частина якого — жіноча, його дружина Парваті, а права — чоловіча. Зображення Шиви оснащені фалічними символами, його самого можуть представити у вигляді вертикального фалоса.
Локапалі — боги нижчого рангу, які символізують різні стихії і сторони світу. Цар цих богів — Індра, войовниче божество, яке відповідає за грозові явища. Зображується в червоному або золотому кольорі, сидить на білому слоні з луком, стрілами, списом в чотирьох руках. На плечах він тримає небосхил, відокремивши його від Землі. Бог вогненної стихії — Агні, його зображують з двома головами, шістьма очима і сім’ю руками. Яма, бог смерті, зображується в синіх тонах і сидить на чорному буйволі.
Також в індійському пантеоні є боги в образі тварин, повністю або частково. Багаторукий слоноголовий Ганеша протегує наукам і мистецтву. Хануман — бог священних для Індії мавп, зображується в мавпячому вигляді, увінчаний золотою короною.
Іван Гудзенко