Ортодоксальні та неортодоксальні системи
Всі школи індійської філософії можна умовно поділити на дві великі категорії:
- Ортодоксальні (астіка) — ті, що визнають авторитет Вед. Сюди належать такі системи, як Веданта, Самкх’я, Ньяя, Вайшешика, Пурва-Мімамса та Йога.
- Неортодоксальні (настіка) — ті, що заперечують авторитет Вед. До цієї категорії входять буддизм, джайнізм і матеріалістична школа чарвака.
Попри важливість Вед для ортодоксальних систем, їхня роль часто була більше номінальною. Навіть визнання авторитету Вед не заважало філософам пропонувати нові, іноді революційні ідеї, адаптуючи тексти до власних концепцій. Таким чином, Веди використовувалися як універсальне джерело підтвердження для дуже різних філософських поглядів — від атомістичних ідей Вайшешики до моністичних вчень Адвайти Веданти.
Роль логіки та інтуїтивного знання
Однією з визначальних рис індійської філософії є поєднання раціонального аналізу та інтуїтивного пізнання. Індійські мислителі вважали, що істина може бути досягнута через логіку (анума) і безпосереднє інтуїтивне знання (прат’якша).
Філософія в цьому контексті не є інструментом для виправдання релігійної віри. Навпаки, філософія сама по собі вважається вищою формою духовної істини. Індійські філософи прагнули створити інтелектуальний простір для розуміння реальності, де теоретичні знання були б самодостатніми та вважалися надзвичайно важливими.
Різноманіття ідей
Індійська філософія охоплює широкий спектр ідей — від матеріалістичних вчень чарвака до глибоко духовних ідеалів Веданти. Це включає:
- Матеріалізм чарвака, який стверджує, що реальність обмежується матеріальним світом і заперечує існування душі чи потойбічного життя.
- Буддизм, який наголошує на середньому шляху, заперечує постійну душу та вказує на чотири благородні істини як шлях до звільнення.
- Джайнізм, що підкреслює аскетизм і ненасильство (ахімса), пропонуючи ідею звільнення через очищення карми.
- Веданта, яка проголошує єдність брахмана (абсолюту) та атмана (індивідуальної душі).
Філософія як наука і мистецтво життя
Ще однією унікальною особливістю індійської філософії є її інтеграція з практичним життям. Наприклад, Камасутра розглядає аспекти людської насолоди, тоді як Артхашастра пропонує політичні й економічні стратегії. Це демонструє, що індійська філософія не обмежується лише метафізикою чи релігією, а охоплює всі аспекти людського буття.
Іван Гудзенко