Психологія

Гренвілл Стенлі Голл: життя, психологія, книги

Гренвілл Стенлі Голл (нар. 1 лютого 1844, Ешфілд, Массачусетс, США — пом. 24 квітня 1924, Вустер, Массачусетс) — американський психолог, педагог, один із засновників експериментальної психології у США. Його вважають піонером у розвитку дитячої та педагогічної психології, а також дослідником, який запровадив у психологічні студії ідеї еволюціонізму Чарльза Дарвіна та психоаналізу Зигмунда Фрейда.

Гренвілл Стенлі Голл: життя, психологія, книги

Голл здобув ступінь бакалавра у коледжі Вільямса у 1867 році. Спершу він планував стати священиком, але залишив Юніонську теологічну семінарію в Нью-Йорку вже через рік навчання. У 1868–1871 роках він продовжив освіту в Німеччині, де вивчав філософію та познайомився з європейською науковою традицією. У 1872 році почав викладати в коледжі Антіох в Огайо, але остаточний вибір на користь психології зробив під впливом праць Вільгельма Вундта, зокрема його «Фізіологічної психології» (1873–1874).

У 1876 році Голл знову вирушив до Німеччини, де зустрівся з Вундтом та Германом фон Гельмгольцем. Саме тоді він усвідомив значення експериментальних методів для дослідження психіки. Він почав активно застосовувати анкети як інструмент вивчення розвитку дитини, заклавши підґрунтя для емпіричних досліджень дитячої психології. Згодом він та його учні створили понад 190 анкет, які допомогли систематизувати спостереження за дитячим мисленням і поведінкою.

У 1878 році Голл став першим у США, хто отримав ступінь доктора філософії з психології у Гарвардському університеті. Викладаючи там спеціальні курси з освіти, він досліджував бостонські школи та опублікував дві новаторські роботи: «Дитяча брехня» (1882) та «Зміст дитячих думок» (1883).

Академічна кар’єра

У 1883 році Голл почав викладати філософію в Університеті Джона Гопкінса, а вже з 1884 року став професором психології та педагогіки. Саме там він створив одну з перших у США експериментальних психологічних лабораторій, яку активно використовували молоді науковці, зокрема Джон Дьюї.

У 1887 році він заснував Американський журнал психології, перше у США фахове видання, що систематично публікувало результати психологічних досліджень.

У 1888 році Голл став співзасновником Університету Кларка у Вустері, де обійняв посаду президента та професора психології. Під його керівництвом університет перетворився на провідний центр розвитку експериментальної психології. До 1893 року саме під його науковим наглядом було присуджено більшість перших докторських ступенів з психології у США.

У 1893 році він заснував «Педагогічну семінарію», журнал, який пізніше отримав назву «Журнал генетичної психології». Це видання стало платформою для розвитку дитячої та педагогічної психології.

Теоретичні ідеї та внесок у психологію

Голл розробив концепцію розвитку психіки за еволюційними стадіями, яка знайшла відображення у його фундаментальній праці «Підлітковий вік» (1904). У ній він описав становлення особистості підлітка, підкреслюючи біологічні та соціальні чинники.

Він був одним із перших у США популяризаторів психоаналізу. У 1909 році на святкування 20-річчя Університету Кларка запросив Зигмунда Фрейда та Карла Юнга, що стало важливим етапом у поширенні психоаналітичних ідей у Північній Америці.

У 1892 році Голл став одним із засновників Американської психологічної асоціації та її першим президентом. Його діяльність визначила напрями розвитку психології у США на кілька десятиліть уперед.

За своє життя Гренвілл Стенлі Голл опублікував 489 наукових робіт, що охоплювали різні напрями психології — від дитячого розвитку до релігійної свідомості. Серед найважливіших публікацій:

  • «Ісус, Христос у світлі психології» (1917)
  • «Старіння, остання половина життя» (1922)
  • «Життя та сповідь психолога» (1923) — автобіографія.

Його ідеї сприяли інституціоналізації психології як науки у США, закріпили за нею статус самостійної дисципліни та вплинули на розвиток педагогічної практики.

Іван Гудзенко

Яка твоя реакція?

Радість
0
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Психологія

Психологія

Ефект ореолу

Ефект ореолу — це когнітивне упередження, яке проявляється у помилці в міркуваннях, за якої враження, ...