Біографічна довідка
У західноєвропейської філософії можна зустріти чимало відомих постатей, хоча не усі вони були реформаторами церкви, насамперед мова йде про одну із ключових фігур католицької церкви – генерала ордену ченців-францисканців Бонавентуру.
Народився він 1217 року в християнській сім’ї. Місце народження: італійське містечку Баньореджо.
Освіта
Бонавентура спочатку навчався у міській школі при монастирі ченців-францисканців. З 1236 -1248 років проходив навчання в стінах Паризького університету, керівництво яким належало Олександру Гєльському. Париж став колом інтересів великих богословів та діячів, які зблизили Бонаентуру.
Францисканський орден
З 1242 року відбувається вступ Бонавентури до ордену ченців-францисканців. 1257 року Бонавентура отримує статус генерала ордену, а з 1273 року – возведений в сан кардинала –єпископа. Ним ведеться боротьба з тими, хто відстоює вчення Йоахіма Флорського та філософію аввероїзму.
Викладацька діяльність
На правах професора Паризького університету у 1248-1257 роках проводить цікаві лекції. Студенти схвалювали Бонавентуру як людину глибокого розуму та дивовижно обдаровану.
Творча діяльність Бонавентури
Крім викладацької діяльності, Бонаентура займався творчою. Серед низки цого праць варто виділити філософські «Коментарі на чотири книги «Сентенцій» Ломбардського, богословських: «Повернення наук до теології», різні Бесіди, а також Бесіда на Шестиднев, агіографічні: «Кортке», «Широке», францисканські трактати: «Нарбонські встановлення», твори з екзегетики. Провідне місце серед творів займає трактат 1259 року «Путівник душі до Бога».
У цьому трактаті Бонавентура розкриває себе як богослов та глибокий містик. Ідея праці полягає у переході з одного світу в інший через жезл хрест Господній. Тобто із рабського світу у свобідний. Таким на думку Бонавентури є шлях шести ступенів духовної ієрархії. З нижчого підйому розпочинається такий шлях. Як стверджує містик, через сліди, які залишаються в природі, світі як образу і подоби, вираженій сутності пізнається Бог. Це перша ступінь.
Друга ступінь – розуміння людиною гармонії світу речей, де винуватцем є Бог. Третя ступінь – бачення в середині себе Бога, благодатну поміч в душі. Четвертий – преображення душі. П’ятий – духовна еволюція, споглядання душами Бога у Його славі. Шостий –злиття душі з Богом, залишення її як особистості.
Ідеї Бонавентури
Ним не розділяється теологія та філософія. Адже в теології можна бачити філософію, своєрідну вертикаль від кінця до безкінечності до світла Одкровення.
За поглядами теолога, філософія є прологом до богослов’я, а світ – книгою, мікрокосмосом, який приймає участь в бутті, адже буття є Бог. Бог порівнюється у нього із сіячем, котрий розкидає насіння. З цього причинного розуму вийшли закони світобудови. Завдяки ідеям речей , Бог споглядає, творить, керує світом. Не будучи позбавлена активності матерія, вміщуючи зародок форми може остаточно бути актуалізована Богом. У гносеологічному питанні схиляється до теорії ілюмінації. Неземне світло здатне зчіплювати одиничні речі у співвідносності з Творцем.
Слід зауважити, що Бонавентурою відстоюється теологія святого Августина на противагу томізму. А тому в теорії пізнання наявне міцне підґрунтя неоплатонізму та містики. Вершини людського пізнання з включеним арістотелівським вченням є темнотою проти божественного світла. Істину може досягнути осяянням, отриманим під видом благодаті; умови пізнання істини – благочестивим життям та молитвою. В дискусії щодо універсалій, виступив як захисник реалізму. Водночас Бонавентуру вважаєтьуособленням католицької ортодоксії (серед числа гонителів Роджера Бекона був він).
Вчення Бонавентури
Згідно вчення Бонавентури, множинність форм має кожне суще, упорядковується усе це завдяки вищій субстанційній формі. Форми виступають божественним розумом, можливим буттям. Буття ідей у бозі є чистим актом, з допомогою якого створені субстанції існують. Створене є матеріальним, але матерію розрізняють тілесну та духовну; душа є духовною субстанцією, матерією душі слід вважати здібності, котрі реалізуються у діях одухотвореної істоти. Душа за Бонавентурою є єдністю форм, котрі підпорядковуються вищій – інтелекту. Вищою формою тілесності є форма світла. Вченням Бонавентури покладений початок середньовічної філософської школи.
Останні роки життя і беатифікація
Помер Бонавентура 1274 року в момент діяльності собору у Ліоні. З 1482 року католицька церква беатифікувала Бонавентуру, а 1588 року – визнали як вчителя католицької церкви.
Панас Вернигора