Пізніше, як оповідає Біблія, нащадки Якова (Ізраїля) переселилися до Єгипту, де згодом зазнали рабства. Через кілька поколінь вони повернулися на батьківщину й розпочали новий етап своєї історії, заселяючи ханаанські землі.
Культурне середовище і впливи
Єврейська культура цього періоду була інтегрована в ширший контекст стародавніх близькосхідних цивілізацій. Її племінна структура та побутові практики перегукувалися з традиціями західносемітських народів, відомих з археологічних пам’яток міста Марі. Закони, родинні звичаї та соціальні практики єврейських патріархів мали численні паралелі зі старовавилонським правом і хурро-семітськими нормами.
Концепція пророка як посланця Бога, що є однією з ключових рис біблійної релігії, також має аморейське (західносемітське) походження і відображена в клинописних табличках з Марі. Міфологічні та космогонічні уявлення, такі як біблійна оповідь про Потоп (Буття 6:9–8:22), мають очевидні зв’язки з месопотамськими текстами, зокрема з «Епосом про Гільгамеша».
Літературна і релігійна традиція
Біблійний юдаїзм не виник у вакуумі. Його поезія, пророцтва, гімни та морально-етичні приписи органічно вписуються у ширшу традицію культур Сходу. Ханаанський вплив, зокрема угаритська літературна спадщина, помітний у стилістиці та міфологічних алюзіях біблійних текстів. Угаритська мова, що використовувалася в північному Ханаані в XV–XII століттях до н.е., зберегла поетичні образи та термінологію, подібну до біблійної.
Єгипетські зразки також вплинули на формування єврейської літературної культури — особливо в жанрах гімнодії та мудрості. Це видно, зокрема, у Псалмах та приповістях Соломонових, які містять елементи єгипетської стилістики та моралі.
Юдаїзм зародився на перехресті культурних потоків — на території, що була своєрідним сухопутним мостом між Азією та Африкою. Ця географічна позиція зумовила постійний вплив зовнішніх ідей та релігійних практик. Проте, попри численні запозичення, біблійна релігія зберегла й виробила унікальні риси, які стали фундаментом для пізнішого юдаїзму.
З-поміж цих рис — етичний монотеїзм, пророцька традиція та історичне мислення, що бачить дію Бога в подіях людської історії. Саме ці особливості, хоч і сформовані в контексті політеїстичного світу, стали основою релігійної ідентичності Ізраїлю.
Іван Гудзенко