Я (Ігор Мехеда, надалі ІМ): Хошидель, доброго Вам ранку, дозвольте поставити Вам кілька питань.
А чи є в Руанді якісь незвичайні місця – Місця Сили, чи, як їх ще називають, енергетично змінені місця, чи місця чаклунські, чарівні, містичні?
Хошидель: Є таке місце в Руанді. Називається Тіунго. Іноземці ще вимовляють його як «чівунго», «чіунго». У це місце звичайній людині заходити страшно. Ніхто не хоче заходити. Тільки якщо дуже треба. У Тіунго небо вночі світиться. Люди літають.
ІМ: – Левітують? Тобто літають у фізичному тілі? Чи у формі вогняних куль, як у фольклорних оповідях народів Африки?
Хошидель: — у формі вогняних куль. Їхня душа в Тіунго може вилітати з тіла і набувати форми вогняної кулі. А потім знову повертатись у тіло. У Тіунго навчаються маги, шамани, чаклуни, там живуть їхні вчителі. Перебування місцевості Тіунго протягом короткого часу призводить до сильного оздоровлення тіла.
ІМ: — Я поясню трохи для себе та для наших читачів. Академія наук ще у ті далекі часи проводила дослідження духовних навчань Африканського континенту. Результати містилися у наукових збірниках. Один із них, «Традиційні та Синкретичні релігії Африки» — був моєю улюбленою книгою. Вчені відзначали, що в більшості країн Африки є легенди про те, що душа чаклуна може вилітати з тіла, і, перетворившись на вогненну кулю, літати в небі, а потім знову повертається до тіла. Так душа чаклуна у польоті набирає магічну силу із простору. Дослідники африканських культур неодноразово описували випадки, коли вони з балконів готелів уночі спостерігали вогняні кулі, що літали над джунглями, причому не було ані вітру, ані хмар – за ясного зоряного неба. Інтуїтивно вони не могли повірити, що перед ними кульова блискавка. Реакція на ці кулі була реакцією внутрішнього стародавнього жаху, ніби вони перетворилися на середньовічних лицарів і побачили дракона.
Питання також прояснюють магічні системи індіанців Мексики. Індіанці вважають, що Боги Неба (розумні істоти, які живуть у небі над нами) можуть навчити знахарів та шаманів виділяти душі та посилати їх літати у небо у формі вогняних куль, блискавок, комет та інших астрономічних та метеорологічних явищ. Ці комети, на які перетворюються душі шаманів, можуть літати дуже високо – досягати найдальших зірок. І що вище пролітає душа шамана, то більше він набирається могутності, і більше може зробити чудес. Наприклад, знахар, чиї душі літали вночі серед далеких зірок, вранці може позбавити недугу сотні людей.
Хошидель: — Ви маєте рацію, нам так і пояснювали, я просто не зміг би розповісти це так складно.
ІМ: — А в духів руандійці вірять?
Хошидель: — У духів віримо. Духи природи сприятливі. Вони невидимі. Мешкають на деревах, у пагорбах, на берегах річок. Для вдалого полювання, риболовлі або для врожаю ми їм даємо подарунки. Наприклад, духи дерев, що забезпечують вдале полювання, люблять шматочки м’яса, їх розкладають під деревами. А духи річок люблять фрукти.
ІМ: — У Руанді знаходиться озеро Вікторія. І озеро Танганьїка.
Хошидель: — Танганьїка на півдні, де Бурунді. Північ Руанди – це ліси. Джунглі, зарості. Південь – більше сафарі. Степ, лісостеп.
ІМ: — А домашні духи? Ті, що живуть у житлах людей?
Хошидель: Такі є. Але є й несприятливі духи. Вони подорожують із людьми, які перебувають у дорозі. Такий дух може сховатися в одяг мандрівника і вистрибнути з нього, коли мандрівник у гостях. Від таких духів захищаються, бо вони приносять хворобу.
ІМ: – Як захищаються?
Хошидель: — За допомогою масок.
ІМ: — Тобто маски – це вмістище добрих духів, які протистоять ворожим духам?
Хошидель: — Ні. Маски в ритуалах шаманів позначають наших давніх богів. Шаман виконує церемонію, зображує із себе стародавнього бога. Сила бога входить до шамана та маски. Після церемонії маска набуває можливості відганяти духів зла.
ІМ: — Окрім масок, які ще є захисні прийоми від ворожих духів?
Хошидель: Є чарівні трави. Начебто тутешнього будяка. Вони розміщуються над входом у житло. І є маленькі дерев’яні сидіння – подібні до столиків. Над сидіннями читається замовляння. Коли сидиш на такому сидінні – повністю захищений від дії чаклуна.
ІМ: — Розкажіть, будь ласка, випадки із життя за участю духів, якщо вони Вам відомі?
Хошидель: — Про духів я багато не знаю. Ми більше поважаємо розповіді про великих шаманів-воїнів. Ось, наприклад, у нас шанують шамана-воїна Сангано. З руандійського це слово перекладається «перехрестя». Він мав дві дружини. Будинок однієї знаходився за 15 кілометрів від будинку іншої. І ось, коли Сангано повертався з полювання, він пускав стрілу з лука і потрапляв стрілою у ворота того будинку, в якому ввечері мав намір ночувати. Тут, звичайно, не обійшлося без магії, говорили, йому стрілу духи переносили, а інші казали, що через потойбічний світ він її пускав.
ІМ: – Наші містики б сказали «перекидав через астрал». Таке могли робити маги, які опанували символічну магію. Наприклад, перекидати своє тіло у просторі за допомогою кінського хомута. А в давній Трансільванії чаклуни також робили схожі операції з переміщенням стріл.
Хошидель: — Так. Санґано був великий воїн. Інший подвиг Сангано – зупинка річки. Сангано якимось чином зробив так, що верхня течія річки встала, вода ніби натрапила на невидиму греблю. А нижня течія продовжувала текти. Це дозволило людям перебратися на протилежний берег і цим врятуватися від великої небезпеки. Коли всі перейшли, річка знову повернулася до природного стану.
ІМ: — Ви самі бачили цю легендарну людину?
Хошидель: — Так. Обидві дружини Сангано були шаманки. Та шаманка, яка вилікувала мою матір – це була дружина Сангано. Вона була родом із Конго.
ІМ: — Ви розмовляли з цією людиною?
Хошидель: — Ні. Я тоді ще малий. А йому вже було під 80 років. Навколо нього завжди люди були. Великі люди радилися приїжджали з різних країн. До Сангано було не підійти. Бачив його здалеку.
ІМ: — А чи часто великі люди ходять до магів?
Хошидель: — Постійно. Керівництво країни негласно опікується «білими» шаманами, знахарями, які лікують. Завжди до них ходять за порадою. Трохи якась проблема: одразу до «білого шаману». Інші люди теж не хочуть відставати від керівництва – постійно звертаються. Білих шаманів менше, ніж темних, які руйнують. Звернення до білого шамана коштує в Руанді від трьох до десяти разів дорожче за платні бельгійські клініки.
ІМ: – Сангано дожив до нашого часу?
Хошидель: — Ні. Він помер, коли йому було 90 років. Його діти пішли жити до інших країн. Нині про Сангано залишилися лише легенди. Таких шаманів-воїнів у нашій країні мало було, але вони були видатними людьми. Сподіваюся, у нас ще такі будуть.
ІМ: – І я на це сподіваюся. І не лише у Руанді. Хошидель, дякую Вам за цікаву розповідь. Ми неодмінно з Вами ще зустрінемося, дуже Вас прошу на наступні зустрічі, підготуйте, будь ласка, все, що можете згадати про вірування Руанди, а ми з Вами із задоволенням поділимося досягненнями ведичної традиції, сподіваюся, вони Вам сподобаються. Усього Вам доброго.
Хошидель: – Усього Вам доброго.
Розмовляв Ігор Мехеда