Легенда про вигнання та пригоди
Головним переломним моментом у житті Беллерофонта стало трагічне непорозуміння при дворі царя Прета в Аргосі. Дружина Прета, яку звали Антея (у версії Гомера) або Сфенебея (за Гесіодом та пізнішими авторами), закохалася в героя. Однак Беллерофонт відкинув її домагання. Ображена цим, вона звинуватила його в спробі зваблення. Уникаючи безчестя відкритого вбивства гостя, Прет відправив Беллерофонта до свого тестя Іобата, царя Лікії, з посланням, у якому просив убити посланця.
Замість страти Іобат вирішив випробувати юнака, посилаючи його на смертельно небезпечні завдання. Найвідомішим із них була боротьба з Химерою — вогнедихаючим чудовиськом із головами лева, козла і змії. У всіх битвах Беллерофонт перемагав, що змусило Іобата змінити ставлення до героя. Цар визнав його надлюдським воїном і одружив із власною дочкою, зробивши спадкоємцем.
Пегас і Химера
Згідно з пізнішою версією міфу, яку переказував Евріпід, Беллерофонт приборкав крилатого коня Пегаса, отримавши для цього чарівну вуздечку від богині Афіни. Саме з допомогою Пегаса герой зміг перемогти Химеру з повітря, знищивши її згори. Цей подвиг забезпечив йому безсмертну славу. Також з допомогою Пегаса він, за одним із варіантів, помстився Сфенебеї за фальшиве звинувачення, скинувши її з неба.
Падіння і загибель
Попри тріумфи, гордість Беллерофонта призвела до його падіння. Охоплений зарозумілістю, він спробував злетіти на Олімп на спині Пегаса, щоб приєднатися до безсмертних богів. За це Зевс покарав героя: Пегас скинув його з неба, після чого Беллерофонт залишився кульгавим. Його останні роки були сповнені страждань — він втратив двох дітей і блукав самотнім по рівнинах Алейської долини. Саме таку трагічну долю зображено у трагедії Евріпіда «Беллерофонт».
У літературі та мистецтві
Історія Беллерофонта стала популярною темою в античній літературі та образотворчому мистецтві. На основі його пригод були написані трагедії Софокла («Іобат») та Евріпіда («Сфенебея» і «Беллерофонт»). Пізніше сюжет використовувався для пародійної обробки — наприклад, в комедії Арістофана «Мир». Образ Беллерофонта на Пегасі, який перемагає Химеру, став популярним мотивом на грецьких вазах, рельєфах і мозаїках.
Іван Гудзенко