Асгард не був однорідним чи монолітним царством: відповідно до легенд, він поділявся на дванадцять (а в деяких варіантах – більше) окремих доменів, кожен з яких належав певному богові. Найвідомішим серед них є Вальгалла – розкішний палац Одіна, верховного божества асів. Вальгалла відігравала не лише релігійно-сакральну роль, але й виконувала функцію посмертного притулку для героїв, які загинули у боях. За скандинавською уявою, доблесні воїни, вбиті на полі битви, потрапляли саме до цієї обителі, де продовжували життя вічного бенкету та тренувань для майбутньої битви Рагнароку. Цей образ розкриває глибоку воєнну етику германського суспільства, де загибель на полі бою вважалася найвищою формою честі.
Крім Вальгалли, в Асгарді розташовувалися й інші палаци: Трудхейм – дім Тора, бога грому та захисника людей, а також Брейдаблік – світлий і чистий палац Бальдра, втілення краси, доброти й мудрості. Архітектурні описи цих палаців у поезії «Старшої Едди» чи «Молодшої Едди» натякають на їхню подібність до світських маєтків скандинавської знаті, що дозволяє трактувати Асгард як своєрідну ідеалізовану модель вищого прошарку суспільства. Таким чином, міфологія не просто віддзеркалювала соціальні структури, а й сакралізувала їх, увічнюючи в уявленнях про божественну ієрархію.
Космологічна структура Асгарда була тісно пов’язана з рештою світів скандинавського Всесвіту, зокрема з Мідгардом – світом людей. Єдиний шлях, що поєднував ці два світи, пролягав через Біфрост – райдужний міст, який охороняли боги, аби запобігти вторгненням велетнів чи інших ворожих істот. Біфрост символізував зв’язок між небесним і земним, між сакральним та профанним. І хоча лише боги й деякі герої могли переходити ним, його образ відображає уявлення про можливість комунікації між світами та перспективу героїчного піднесення.
У скандинавських текстах Асгард часто зображується як неприступне і разом з тим гармонійне царство, збудоване з майстерністю, гідною богів. Його мури, зведені гігантським будівничим, є не лише архітектурним чудом, але й об’єктом одного з важливих міфів, що демонструє взаємодію між богами, велетнями та хитрістю Локі. Саме Локі, що належить до асів, але має амбівалентну природу, відіграє ключову роль у багатьох сюжетах, які пов’язують Асгард з рештою космосу.
Таким чином, Асгард виступає не лише уособленням божественного простору, але й архетипом порядку, ієрархії та сакралізованої влади. Його образ поєднує в собі елементи космології, етики, соціальної структури та сакрального ландшафту. Це місце не лише фізичне, але й духовне, що акумулює в собі вірування, страхи та надії скандинавських народів. У порівнянні з грецьким Олімпом, Асгард виглядає багатовимірнішим, більш інтегрованим у загальну картину Всесвіту, де межа між світом богів і людей, хоча й охороняється, все ж залишається проникною у визначальні моменти міфологічного часу.
Іван Гудзенко