Теологія ессеїв описується як апокаліптична, що походить від грецького слова «apokalypsis», що означає «розкриття прихованого або секретного знання». Роздумуючи про національні трагедії, зокрема іноземні вторгнення народу Ізраїлю, пророки Ізраїлю передбачали, що Бог втрутиться в історію людства знову та встановить Своє царство на землі. Під впливом невдач, спочатку під грецькою окупацією, а потім під Римом, багато євреїв закликали Бога виконати Його обіцянки негайно.
Ессеї вірили у всепоглинаючу полярність між добром і злом. Література цього періоду містила тексти пророків, які зазнали надприродного досвіду, будучи відділеними від земних обмежень і відправленими у подорожі небесами, де ангели розкривали їм таємниці останніх днів. Як частина ессеївської теології та практики, вони відокремили себе від більшості євреїв, очікуючи остаточного втручання Бога. Відтворюючи багато з вчень пророків, погляди ессеїв були радикальнішими в тому, що все розглядалося у контексті абсолютної полярності добра і зла.
Для ессеїв історія розділялася на дві різні епохи: нинішню порочну епоху та майбутню епоху досконалості. Вони вважали сучасний період настільки злим, що лише втручання Бога могло його відновити. Людство було поділене на два протилежні табори: синів темряви та синів світла, до яких належали ессеї. У світлі цього зла ессеї вважали, що праведники мають уникати спілкування з невіруючими. Вони вважали, що навіть найкращі зусилля людей не зможуть запобігти майбутньому лиху або переконати Бога змінити своє рішення. Каяття не мало сенсу, оскільки вони вважали, що доля кожної людини вже заздалегідь визначена. Крім того, ессеї розвинули процес демонізації тих, хто не поділяв їхніх поглядів, стверджуючи, що решта людства, включаючи інших євреїв, перебуває під впливом сил темряви.
Апокаліптична література не лише відображала духовні аспекти, але і виступала як засіб критики соціальних і політичних реалій. Критика урядів тлумачилася як акт зради державі. Автори апокаліптичних текстів використовували алегорії та символи, щоб уникнути прямого зіткнення, розшифрування яких було доступне лише їм та їхній спільноті. Це створювало широкі можливості для різних тлумачень і дозволяло застосовувати їх у будь-який час.
У результаті, ессеї виявилися не лише покликаною групою, що зберегла свої унікальні уявлення та практики, але й активним учасником історичних подій свого часу. Вони вплинули на події Великого єврейського повстання, взявши участь у боротьбі проти Римської імперії, і, можливо, залишивши свій слід у різних аспектах цієї боротьби. Такий активний внесок свідчить про важливість ессеїв як групи, що не лише зберегла свою спадщину для майбутніх поколінь, але й взяла активну участь у великих історичних подіях свого часу.
Іван Гудзенко