Життя
Народився Антанас Мацейна 27.01.1908р. в Литві у передмісті Каунаса. Одразу після закінчення гімназії прийняв рішення присвятити своє життя релігії. Він двічі намагався отримати духовний сан. Але спочатку покинув Гіджайську семінарію, а потім університет ім. Вітаутаса Великого у Каунасі бо зрозумів, що не відчуває покликання до несення релігійної служби. В університеті отримав знання з основ релігії, літератури, філософії та педагогіки.
З 1932р. Антанас Мацейна перебуває за кордоном та поглиблює свої знання в університетах Брюсселя, Страсбурга, Лювена, Фрейбурга. Через два роки він повертається до Каунаса та отримує вчений ступінь – стає доктором філософії. Дисертація освітлювала «Національне виховання». Це відкрило двері до викладацької та подальшої дослідницької діяльності. Він опрацьовує філософію культури, історію педагогіки, методику роботи в науці.У 40-х роках переживає чимало випробувань. Це перманентні виїзди за кордон та повернення до Литви. Потреба жити та працювати на родині стає нездійсненою за радянської влади. Остаточно він залишається у Німеччині, де викладає руську філософію різних напрямків та радянську філософію. Спочатку він працює в університеті Фрайбурга (з 1956р.), а потім – в Мюнстерському університеті (з 1959р.). Згодом він розширює курс лекцій та починає читати релігійну філософію (з 1962р.).
Помер литовський філософ у Мюнстері 27.01.1987р. у віці 79 років. На той час він вже близько двох десятиріч не вів викладацької діяльності.
Погляди
Мацейна не ототожнював себе з будь яким напрямком філософії. Розділяв він й саме поняття філософа, який творить філософськи тезиси та поняття вченого, що їх досліджує.
За його думкою, філософствування є спосіб захисту від догматизму. Він інтерпретував філософію як спосіб глибокого переживання всередині людини того, що відбувається зовні.
Незважаючи на критику екзистенціалізму він намагався відкрити в ньому трансценденцію. Головною проблемою філософії Мацейна вважав питання буття людини. З іншого боку буття та Бог за його визначенням тотожні, рівні. Таким чином, за Мацейною, Бог є фундаментальним та беззаперечном основним поняттям філософії.
У своїх працях він стверджував, що філософія є наслідком страждань, сумнівів та здивувань. Філософ в першу чергу повинен мати великий життєвий досвід, що багатий на всілякі переживання, а насамперед – на страждання, та не обов’язково він мусить багато навчатись. Бо мудрість не залежить від вчених ступенів. Його погляди цілком відображають власний шлях Мацейни до філософії.
Його власна філософська система становилась у один ряд з поняттям культури: Мацейна вважав, що культура – це синтез натуральної природи та людського духу. Яка набуває свого кінцевого смислу у релігії.
Мацейна став автором знакової трилогії «Неспокійне серце». Одного з найбільш відомих та визначних своїх творів. До його складу увійшли:
Великий інквізитор – своєрідна історіософська інтерпретація поглядів Достоєвського, спроба зв’язати християнський кінець світу з людським натхненням;
Таємниця беззаконня – переосмислення поглядів Соловйова, спроба створити історичну теологію з точки зору уособлення абсолюту добра у Христі, та, відповідно, абсолюту зла – у Антихристі;
Драма Іова – філософське трактування біблійської Книги Іова. Спроба довести що людина призначена Богові, навіть якщо Бог для людини не існує.
Мацейна зробив великий вклад до релігійної філософії світу у вигляді оригінального осмислення сутності Бога-буття.
Іван Гудзенко