У народній уяві, втіленій у міфі, Нефела, знехтувана та ображена, зникає в гніві, а її діти піддаються загрозі з боку мачухи. Афамант, перебуваючи під впливом Іно, готовий принести свого сина в жертву богам, однак Нефела, послана Зевсом, надсилає золотого барана, на якому її діти втікають на схід. Цей епізод став основою легенди про золоте руно, що згодом спонукало аргонавтів на їхню героїчну подорож. Проте трагедії на цьому не завершуються: Гера, розгнівана за те, що Іно виховує маленького Діоніса — незаконного сина Зевса, карає і Афаманта, і його нову родину. Афамант, охоплений божественним безумством, вбиває власного сина Леарха, вбачаючи в ньому оленя. Іно ж, намагаючись уникнути долі, кидається в море разом із іншим сином Мелікертом. За іншими версіями, їх рятують морські боги, а згодом обох починають вшановувати як морських божеств: Іно — під іменем Левкотеї, а Мелікерта — як Палемона. Їхній культ, пов’язаний із морською стихією, став частиною культових традицій у прибережних регіонах Еллади.
Релігійний підтекст та архаїчні уявлення
Ці події не є лише казковими вигадками, а мають глибокий релігійно-антропологічний зміст. Дослідники вбачають у легенді про Афаманта відображення архаїчного ритуалу людських жертвоприношень, що існували серед міньянів — етнокультурної групи, яка передувала класичній грецькій цивілізації в Беотії. Фігура царя, що приносить у жертву власного сина або замислюється про такий акт, відображає прадавню релігійну модель царського жерця, покликаного забезпечити добробут громади через особисту жертовність або жертовність членів власної родини. Безумство, яке накладає на Афаманта богиня Гера, виступає сакральною санкцією, демонструючи, що божественне втручання може перевершити моральну логіку людини.
Також характерною рисою є міфологічне перетворення смертних на богів. Іно та Мелікерт, які зникли в морі, повертаються до світу живих у новому, сакральному вигляді. Така трансформація типова для грецької міфології, де межа між людським і божественним є умовною. Водночас культ Левкотеї та Палемона вкорінюється в побуті мореплавців і прибережних громад, для яких ці божества були охоронцями від бур і потоплень. Таким чином, міф отримує культове закріплення, перетворюючись на важливий елемент релігійної практики.
Іван Гудзенко