Походження та освіта
Аль-Ашарі народився у Басрі — великому інтелектуальному центрі ісламського світу. За поширеною традицією він походив із роду сподвижника пророка Мухаммеда Абу Муси аль-Ашарі, що надавало йому високого суспільного статусу. Завдяки заможності родини він мав можливість присвятити себе глибокому навчанню і дослідженням.
У ранній період життя майбутній богослов приєднався до мутазилітської школи — раціоналістичного напряму ісламського богослов’я, який прагнув пояснити природу Бога та релігії за допомогою логічних аргументів. Його наставником став Абу Алі аль-Джуббаї, один із найавторитетніших мутазилітів свого часу.
Ранній етап: «Макалат аль-Ісламійїн»
Перебуваючи під впливом мутазилітів, аль-Ашарі створив свою першу фундаментальну працю — «Макалат аль-Ісламійїн» («Богословські думки мусульман»). У ній він зібрав і систематизував погляди різних шкіл з основних питань ісламського віровчення. Цей текст залишається одним із найважливіших джерел для вивчення ранньої історії мусульманського богослов’я, оскільки він фіксує як мутазилітські, так і альтернативні доктрини.
Перехід до ортодоксії
У сорокарічному віці аль-Ашарі здійснив радикальний поворот у своїх переконаннях. Відійшовши від мутазилітської доктрини, він прийняв традиційні засади ісламу, засновані на авторитеті Одкровення та Сунни. За його словами, попередні раціоналістичні підходи занадто абстрактно трактували реальність Бога і людини, перетворюючи богослов’я на логічну схему без духовної глибини.
Його відмова від мутазилітської школи супроводжувалася активною полемікою. Він відкрито заперечував аргументи свого колишнього вчителя аль-Джуббаї, а також редагував ранні праці, додаючи власні виправлення. Саме тоді з’явився трактат «Кітаб аль-Лума» («Світла книга»), який чітко засвідчив його нову позицію.
Діяльність у Багдаді
У 915 році після смерті свого наставника в Басрі аль-Ашарі переїхав до Багдада, політичного та інтелектуального центру мусульманського світу. Там він зблизився з колами, що шанували Ахмада ібн Ханбала, і завершив один із найважливіших своїх творів — «Ібана ан ушуль ад-діяна» («Виклад принципів релігії»). У ньому він відстоював положення ортодоксії, поєднуючи традиційні аргументи з елементами раціоналістичної методології.
Саме у Багдаді він зібрав перших учнів, серед яких були аль-Бахілі, ас-Сулукі та Ібн Муджахід. Спираючись на спадщину містика аль-Мухасібі та богословів Ібн Куллаба і Каланісі, аль-Ашарі заклав основу нової школи, яка поєднувала елементи раціонального аналізу з вірністю Корану.
Після смерті аль-Ашарі його учні продовжили розвивати його ідеї. Ашаритська школа швидко поширилася в Хорасані, Сирії та Єгипті, згодом ставши провідним інтелектуальним напрямом у сунітському ісламі.
Його вплив відчувається у працях таких мислителів, як Абу Хамід аль-Газалі та Ібн Хальдун, які використовували методологію ашаризму для поєднання релігійної віри з філософськими роздумами.
Іван Гудзенко