— Класифікація Субстанцій: Нова версія
— Шкала Докінза. Формула Субстанцій
До Некласифікованих моно-концепцій (Н.м) Автор відніс ті світогляди, які не відносять до основних груп релігій, але визнають наявність Бога :
— нью-ейдж;
— деїзм;
— пандеїзм;
— ітсизм;
— натуралістичний пантеїзм;
— раннє сабейство†;
— культ Атона†;
— вікка (монотеїстична);
— саентологія.
Спільні риси
Всі без виключення Н.м., як видно із назви, визнають із субстанцій Бога, але концепції є взаємовиключаючі.
Всі Н.м. визнають єдиного Бога.
Формули та структури
І. Нью-ейдж
Прихильники Нової Ери характеризують Персональну Субстанцію, як єдиного; не-творець; виключно трансцендетного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального –
[1 Nd Іm Li Ра Іd] – БОГ (Нью-ейджовський: «життя»-«свобода»-«любов»).
ІІ. Деїзм
Абсолютні деїсти описують Персональну Субстанцію, як єдиного; творця; виключно трансцендентного; негативно пізнаваного; апатерналістського; ідеального –
[1 De Tr Ne Ap Іd] – БОГ (Абсолютно Деїстичний: Вселенський Розум).
Відносні деїсти характеризують Персонального Бога, як єдиного; творця; виключно трансцендентного; негативно пізнаваного; апатерналістського; ідеального –
[1 De Tr Ne Ap~pa[1] Іd] – БОГ (Відносно Деїстичний: Вселенський Розум).
Деїстичною вважається філософія епікурейців, але ми розглянемо її у наступній статті, так як там визнається множинність богів.
ІІІ. Пандеїзм
Пандеїсти описують Імперсональну Субстанцію, як єдину; творця; виключно іманентну; негативно пізнавану; апатерналістську; ідеальну –
[1 De Іm Ne Ap Іd] – БОГ (Пандеїський).
ІV. Ітсизм
Релігійний лібералізм визнає Вище Щось або Хтось, але заперечує догми традиційних релігій.
Частина визнає, Персональну Субстанцію, що подібна до авраамічного Бога, яка єдина; творець; переважно трансцендентна; негативно пізнавана; апатерналістська; ідеальна –
[1 De Im/Tr? Ne Ap? Id] – БОГ (Ітсиський персоналістський).
Друга частина визнає, Імперсональну Субстанцію, яка єдина; творець; виключно іманентна; обмежено пізнавана; патерналістська; ідеальна –
[1 De? Im Li? Pa? Id] –БОГ (Ітсиський імперсоналістський: Колективна Духовна Сила).
Матеріалістичні пантеїсти описують Імперсонального Бога, як єдиного; не-творця; виключно іманентного; позитивно пізнаваного; патерналістського; матеріального –
[1 Nd Іm Po Ap Ma] – БОГО-ПРИРОДА (Натуралістичний Бог).
Погляди, щодо Субстанції тотожні натуралістичному атеїзму.
VІ. Раннє Сабейство[2]
Ми розглядаємо лише ранній етап розвитку даної релігій, так як в подальшому вона стала політеїстичною. Сабейці описували Персональну Субстанцію, як єдину; творця; переважно трансцендентну; обмежено пізнавану; патерналістську; ідеальну –
[1 De Іm/Тr Li Ра Іd] – БОГ (Сабейський)
VІІ. Культ Атона
Даним терміном Автор описує культ Бога при фараоні Ехнатоні, який пізніше став можливо першим монотеїзмом. Даний культ характеризував[3] Персональну Субстанцію, як єдину; творця; переважно трансцендентну; обмежено пізнавану; патерналістську; ідеальну –
[1? De Im/Tr? Li? Ра Іd] – АТОН-РА-ГОР.
VІІІ. Вікка (монотеїстична(2)
Погляди Патриції Краутер та Скота Каннінгема, описують Персонального Бога, як іпостасний; творець; виключно іманентний; обмежено пізнаваний; патерналістський; ідеальний –
[1і[4] De Im Li Pa Id] – ЄДИНЕ БОЖЕСТВО (Вікканнське: у Краутер – Драйтен, в Каннігема — Единий) .
VIIІ. Саентологія
Друга назва – сайентологія. Послідовники характеризують Персональну Субстанцію, як єдине; творець; виключно іманентне; обмежено пізнаване; патерналістське; ідеальне – [1 De Im? Li Pa Id] – БОГ (Сайентологічний: інші назви Верховна Істота та Творець Всесвіту).
Андрій Дмитрук
[1] У відносному деїзмі Бог, рідше ніж у теїзмі, але втручається у справи творіння.
[2] Деякі ісламські дослідники відносять їх до авррамічних релігій.
[3] Характеристика є умовною, так як до нас дійшли скупі історичні дані.
[4] Аспектами Єдиного Божества є Бог і Богиня.