Формули Субстанцій (Богів) на прикладі Авраамічних релігій
Для повного розуміння даної статті, пропонується ознайомитися із наступними статтями:
Авраамічні релігії
Авраамічні релігії (А.р.) — монотеїстичні релігії, які виникли із древньої традиції, починаючи з патріарха семітських племен Аврааму. Всі авраамічні релігії в тій чи іншій мірі признають Священне Писання — Старий Завіт.
До авраамічних релігій відносять:
— Іудаїзм;
— Християнство;
— Іслам;
— Бахаї;
— Растафаріанство;
— Моромонство;
— Бабізм;
— Самарітяни.
Також, окремо відносять караїзм, але так, як він, по-суті, є напрямом іудаїзму, будемо розглядати їх разом. Умовно можна також можна віднести і християнізований гностицизм: послідовники даного вчення виводять свою традицію від Авраама.
Всі без виключення А.р. визнають лише Персонального Бога. Всі, крім суфістів – дуалісти. Всі А.р. визнають Імперсональну Субстанцію – природу.
Формули та структури
І. Іудаїзм
Більшість іудаїстів характеризують Бога, як єдиного; творця світу; переважно трансцендентний; обмежено пізнаний; патерналістський; ідеальний
– [1 De Іm/Тr Li Ра Іd] — БОГ[1] (Іудейський).
Караїзм деякими дослідниками визнається, як окрема релігія, з аналогічними поглядами іудаїзму щодо Бога. Самаритян можна умовно розглядати, як мало чисельний напрям в іудаїзмі.
ІІ. Християнство
Титринарії (католицизм, православ’я, лютеранство, англіканство, кальвінізм, баптизм, методизм, майже всі п’ятидесятники, адвентисти, суботники і т.д.) характеризують Бога, як іпостасного; творця світу; переважно трансцендентнного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального –
[1і De Іm/Тr Li Ра Іd] – ТРІЙЦЯ (Християнська).
Хоча трактування трійці є різним. У православ’ї Бог-Дух Святий сходить від Бога-Отця та Бога-Сина. У католицизмі від Бога-Отця сходять і Бог-Син і Бог-Дух Святий. У секті маріанітів† замість Бога-Духа Святого діє Бог-Діва Марія.
Антитринарії (свідки Єгови, п’ятидесятники-унітаріани, христадельфіани, аріани†, савеліани†, назаріани†, евіоніти†, докети† та інші) характеризують Бога, як єдиного; творця світу; переважно трансцендентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального –
[1 De Іm/Тr Li Ра Іd] – БОГ (Антитринарський: Ієгова і т.д.).
Містичний матеріалізм характеризує Бога, як єдиного; творця світу; переважно трансцендентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; матеріального –
[1і De Іm/Тr Li Ра Ма] – БОГ (Містично-матеріалістичний).
ІІІ. Іслам
Більшість конфесій (шиїти, суніти, ваххабі, ібадхіти, ісмаїліти і т.д.) характеризують Бога, як єдиного; творця світу; переважно трансцендентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального –
[1 De Іm/Тr Li Ра Іd] – АЛЛАХ.
Суфізм характеризує Бога, як єдиного; творця світу; виключно іманентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального
– [1 De Іm Li Ра Іd] — АЛЛАХ[2] (Суфійський).
«Секстанський іслам». Ахмадії та друзи, хоч і визнають себе мусульманами, але не признаються такими рештою мусульман. Можуть розглядатися, як окремі релігії. Також є «африканський» іслам, представлений організаціями «Нація іслама» та «Народ богів та земель».
ІV. Бахаї
Бахаї/багаї описують Персонального Бога, як єдиного; творця світу; переважно трансцендентного; негативно пізнаваного; патерналістського; ідеального –
[1 De Іm/Тr Ne Ра Іd] – БОГ[3] (Бахаїський). Можуть розглядатися, як течія бабізму.
V. Растафаріанство
Растамани/расти, а саме християнізовані течії, характеризують Бога, як єдиного; творця світу; переважно трансцендентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального –
[1 De Іm/Тr Li Ра Іd] – ДЖА (Ієгова).
VI. Мормонство
Самоназва – «святі останніх днів». Визнають трьох богів. Найголовніший (і єдиний, якому поклоняються) – Єлохім — описується, як єдиний; творець; переважно трансцендентний; обмежено пізнаваний; патерналістський; матеріальний. Решта двох описуються, як єдині; не-творці; переважно трансцендентні; обмежено пізнавані; патерналістські. Але одне божество (Ісус Христос) матеріальне, а інше (Дух Святий) – дух.
Їх співвідношення можна виразити у двохповерховій структурі:
(( [1 Nd Im/Tr Li Pa Ma] + [1 Nd Im/Tr Li Pa Id] ) –
ІСУС ХРИСТОС + ДУХ СВЯТИЙ
+
[1 De Im/Tr Li Pa Ma] ) – ЄЛОХІМ (Бог-Отець) .
VI. Бабізм
Можна віднести до іранських релігій. Бабіди описують Персонального Бога, як єдиного; творця світу; переважно трансцендентного; негативно пізнаваного; патерналістського; ідеального — [
1 De Іm/Тr Ne Ра Іd] – БОГ (Бабідський).
Історичний бабізм не існує, але має відгалуження – баянізм/азаліти, які мають аналогічні погляди.
Андрій Дмитрук
Читайте також статті автора:
— Класифікація Субстанцій: Нова версія
— Шкала Докінза. Формула Субстанцій
Адміністрація порталу не несе відповідальності за статті автора!