Залізний вік представлений хетами та філістимлянами, адже ніхто краще не вправлявся у виготовлені зброї зі сталі як вони ще тим більше на Близькому Сході. Існують припущення щодо пов’язування царства Палестін (ХІІ-ХІ ст. до н. е.) з цим народом.
Звідки пішли ці народи невідомо, книга Буття виводить корені від одного із синів допотопного патріарха Ноя – Хама (Бут.10,13). У таких книга Старого Завіту як Повторення Закону, пророків Єремія та Амоса повідомляється про прихід цього народу з Кафтора (острів Крит). Інші ж філістимляни стали називатися «народом моря», заселяючи територію Ханаану. Стверджується, що до того часу як Ізраїль вийшов з Єгипту філістимляни поселилися ще раніше, а земля отримала назву «філістимської».
Тому єгипетські тексти підтверджують, що філістимляни насправді за походженням є критянами. Так на одному із рельєфів храму Рамсеса ІІІ зображені полонені «народи моря» із головними уборами з пір’я, такі носили жителі острова Крит. На думку сучасних науковців філістимляни уподібнюються пеласгам, які крім того за версією є індоєвропейським народом. Адже по прибутті до Ханаану філістимляни асимілювалися із місцевим населенням, можливо завдяки метісації з жінками-хананейками.
Філістимлянами створюється коаліція з таких п’яти полісів як Газа, Ашкелон, Геф, Екрон. Прекрасно володіли передовими технологіями, особливо вирізнялися у виплавці та обробці металу, виготовлені залізного озброєння, бойових колісниць, ними здійснювалися вторгнення в Ханаан (Земля Обітована).
У Х столітті до нашої ери юдеями був зупинений наступ філістимлян (об’єднане Ізраїльське царство), тому відбулося скорочення околиці П’ятиграддя. Внаслідок боротьби з Ассирією були захоплені Пентаполіс та Юдейське Царство (кінець VIII-VІІ століття до нашої ери).
Про філістимлян відомо із написів ассирійського царя Сеннахеріма. Філістимляни перебувають під ассирійським, вавилонським, персидським поневоленням, так як ті були малими народами. Зникнення приморського народу відбулося при царі Олександру Македонському в IV столітті до нашої ери. Даний народ розчиняється в елліністичному суспільстві у Східному Середземномор’ї. У ІІ-І столітті до нашої ери хасмонеї завойовують філістимлян.
Чим відомий цей народ? Впокоренням ізраїльтян по дві сторони Йордану. В місті філістимлян Газі загинув суддя Ізраїлю Самсон, будучи обпертим двома руками об колони. Проти філістимської експансії виступали племена Ізраїля, будучи консолідовані царем. З біблійної історії відомо як в євреям було завдано сильної поразки – Ковчег Завіту. Але зіткнення з багатьма бідами стало поверненням філістимлянами святині Ізраїля (1 Цар.5, 1-6; 18). Навіть цар Давид представлений як васал над філістимлянами, зайнявши трон в Хевроні і утвердив владу в місті Єрусалим.
Старий Завіт нам демонструє чимало прикладів протистоянь двох народів – філістимлян та юдеїв. Так наприклад філістимляни вчиняли грабіж Юдеї та Єрусалиму за царя Іорама, коли ж став цар Озія – зазнавали поразки від його війська, а при царі Ахазі почалися філістимлянські набіги, тоді ж як Єзекія отримував перемогу. У VІ столітті до нашої ери після Вавилонського полону жителі Ашдоду зберігали за собою мову (мається на увазі ханаанейський діалект), а потім асимілювали з юдеями, про що детально йдеться в книзі пророка Неємії (Неєм.13,24).
Говорячи про культуру цього народу можна з впевненістю вказати на її близькість з крито-мікенською культурою, особливо керамікою. Як бачимо тісний зв’язок однієї культури з іншою існує. Ними в Ханаан привнесена залізна культура. Яскравим підтвердженням культури слугують знайдені археологами артефакти із заліза, зокрема кинджали, мечі, серпи, наконечники для списів, прикраси, частини для плуга і так далі. Технологія залізного виробництва походить з північної частини Анатолії, Кавказу, де вперше появилося.
Філістимляни вправлялися в технології виготовлення пива, вина. Вони віддавали перевагу пиву як традиційному напою грецьких солдатів. До звичайного раціону філістимлян входило свиняче та собаче м’ясо. У філістимлян від початку була власна мова. У ІХ столітті до нашої ери зберегли етнічну та культурну ідентичність, переходячи до ханаанейського діалекту з виробленням свого філістимської семітської мови. У ІІІ столітті до нашої ери знаковою стала подія переходу на арамейську мову, котра співпадала з припиненням існування філістимлян як народу.
В релігійному культі найбільшого поширення набуває божество – Дагон. В місті Газа, Азот розташовувався храм, приурочений Дагону, в Екроні – Баал-Зебуб, а також богиням – Деркето та Астарті. Дагона шанували як морське божество. Їх не цікавила колонізація внутрішніх ханаанських земель, які розташовані далеко від моря, адже зі сходу відбувалися вторгнення семітських кочових племен.
Пегас