Будучи священнослужителем при дворі Чандаппаджоті, володаря давньоіндійської держави Аванті, Катьяяна відправився на зустріч з Буддою Шак’ямуні, щоб супроводити того до двору правителя. Вислухавши вчення Просвітленого, Катьяяна відразу ж досяг стану архату був прийнятий в ченці і визнаний Татхагатою гідним, щоб стати вчителем. Згідно Лотосової сутри, Шак’ямуні також передрік, що чотири його учні, включаючи Катьяяну, стануть Буддами.
На прохання Катьяяни, Шак’ямуні вніс зміни в статут чернечого життя, пом’якшивши правила для територій поза межами Серединних земель Індії, що обмежуються долиною річки Ганг. Це було пов’язано зі специфікою клімату і різною щільністю населення.
Махакатьяяна відомий як тонкий тлумач висловів Будди. Коли учні Просвітленого не розуміли свого вчителя, вони часто зверталися за порадою до Катьяяни.
В сутрах ( «Уддесавібхангха-сутра», «Калі-сутра», «Махакаччана-сутра») наводяться такі приклади, як роз’яснення вірша «Бхаддекаратта» про утримання свідомості в сьогоденні, розкриття тез Будди на прикладі десяти благих і шкідливих діянь, опис перешкод істинного пізнання — схвильованості, застрявання розуму і зовнішнього відволікання. Авторству Махакатьяяни приписують збірники коментарів на тези Будди і підручник по граматиці палійської мови.
Ольга Степаненко