Верховну Богиню звуть Шакті (Деві), і вона є космічним проявом Шиви. Найголовніша щілина шанувальників шактізму — розчинитися в Шиві за допомогою ритуалів жертвопринесення, а так само прояви відданості і покірності щодо Деві.
Прояв Шакті має різні форми. Прихильний вигляд мають Ума і Парваті, тоді як страхітливими і демонічними вважаються Дурга і Калі. Жерцями Калі в більшості випадків не є брахмани, а нижчі касти.
Шакісти поклоняються символу Деві — йоні. Поряд з ним у вшануванні знаходиться велика кількість типів божеств. Медитація проводиться за допомогою схемних символів — янтр.
Тантристи особливо ставляться до тіла. Воно не є для них ілюзорним або в’язницею речового буття. Тіло в їхньому уявленні є мікрокосмом, інструментом, використовуваним у «внутрішній алхімії» і головним способом, за допомогою якого космічна дуальність і кінцева реінтеграція в Абсолют долається в самому собі.
Біджа-мантри — це спеціальний тип тантричних мантр. Це своєрідні склади, що розміщуються за допомогою уяви в чакри для того, щоб стимулювати візуалізацію богів в них. Всі чакри мають свої кумири. Вони служать предметами душевних схилянь і медитацій. В результаті кожен тантрист хоче бути власником чудодійної анархії і сили богів. Стати, таким чином, сіддхайогом.
Поряд з усім вищесказаним тантристи використовують прийоми «внутрішньої алхімії», які мають місце в системах тантричної йоги. Таким чином, вони набувають для свого тіла надприродності, навіть фізіологічне безсмертя. Тому тантризм вважається самим окультним перебігом індуїзму.
Дві течії шактизму:
«тантра правої руки» — більш поширена, до неї належить більшість шанувальників шіктізму. Вона є варіантом відани. Так само це досить екзотичний напрямок шактізму. Це обумовлено досить неприйнятними таємними обрядами, не характерними для нормативного індуїзму. Ритуали шанувальників «тантри правої руки» складаються з жертвопринесення тварин (дуже рідко — людей), вживання м’яса, риби, вина і наркотичних засобів, використання людських черепів у вигляді чаш, а гомілкових кісток в якості дудок. У серцевині цього типу тантризму — майтхуна, яка вдає із себе ритуальне злягання пар або груп людей.
Таким чином вони привертають Калі і її демонів. Так само учасники ототожнюються з Шивою і Калі, розвивають і висловлюють велику любов до божества, добувають тісного з’єднання з ним. Майтхуна є містичним відображенням сполучення чоловічого і жіночого принципу світобудови. Таким чином, тантристи здійснюють перетворення статевої енергії кундаліні в містичну.
«тантра лівої руки» практично виродилася в Бенгалії в своєрідні збори, що проводяться забобонними розпусника і п’яницями. Ці люди практикують чорну магію. Шанувальники даного типу напряму схиляються до тієї думки, що піднесення в калі-південь відбувається тільки через те, що веде до падіння.
Першорядне значення у тантристів мають магічні здібності їх гуру і посвята в їх таємні практики, а не кастрова приналежність. Їх священні писання — шакта-агами і шакта-пурани. Веди представляються старовинним традиційним символічним авторитетом.
Іван Гудзенко