Через ці давні символи можна не тільки прочитати історію християнства , а угледіти переплетіння двох культур – елліністичної та християнської . Так як адепти вчення Ісуса Христа не вміли ні писати, ні читати, тому у невербальний спосіб передавали символічні зображення для того, щоб інші змогли пізнати і розширити свій релігійний світогляд, ближче ознайомитися з історичним минулим.
Так наприклад, зображення Орфея з кіфарою у римських катакомбах інтерпретувалося в християнстві, а сакральний образ Доброго пастиря в точності передає євангельську притчу про загублену вівцю (відноситься до періоду гоніння християн), також можна помітити такі зображення як Хрещення, Вчитель, Христос, Оранта з дитятком. Із зображень сцен Старого і Нового Завітів Старого та Нового Завіту найчастіше зустрічаються: Адам і Єва; Ной в ковчезі; Іону вкидають в море; три отроки у вогненній печі; поклоніння волхвів,; Хрещення Господнє Агапа; апостол Павло. Проте серед них найчастіше можна побачити наступні символічні образи:
- якір – символ надії як опори християнської душі
- голуб – Святий Дух
- фенікс – тілесне воскресіння в християнстві
- орел — символізує юність, піднесення душі
- павич – безсмертність християнської душі
- півень – пробудження християн від гріховного сну і нагадування про Страшний суд та загальне воскресіння мертвих
- агнець – Ісус Христос
- лев — втілює у собі силу та могутність
- оливкова гілка – вічний мир
- лілія — духовна чистота, непорочність
- виноградна лоза – Свята Євхаристія
- Євхаристійний хліб та риба
В іудейській катакомбі на Аппієвій дорозі знаходимо зображену менору (семисвічник), що є прямим підтвердженням існування іудео-християн. Саме вони слугували місцем перших зібрань євреїв, які прийняли вчення Ісуса Христа і стали його адептами. Римські катакомби справляють неабияке враження на паломників, які приїжджають із усіх куточків світу для того щоб в повній формі осягнути сакральне мистецтво раннього християнства та історію перших християнських спільнот. Катакомбами називають мережу античних довгих підземних ходів. Загальна довжина таких катакомб за теперішніми мірками сягає 150-170 кілометрів. За одними підрахунками, в ранній період християнства тут було поховано близько сімсот п’ятдесят тисяч осіб. Такі поховання зосереджені в Римі вздовж Аппієвої дороги.
Найвідоміші із катакомб носять імена ранніх християн-мучеників — святий Калліст, Домітілла, Прісцилла, Себастьян. Катакомби Калліста – засновані у ІІ столітті нашої ери, свою назву отримали від римського єпископа Калліста з ініціативи якого і відбулося їхнє розширення. Тому вони вважаються першими і найбільшими в Римі, в яких відбувалося поховання римських єпископів, християн. Катакомби святого Себастьяна використовувалися як місце поховання язичників, проте існує досить цікава деталь – всередині можна зустріти синкретизм язичництва з християнством.
У катакомбах Домітілли зазвичай ховали язичників та християн. Катакомби Прісцилли вважаються найстарішими в Римі, перебували у приватній власності римського консула Акілія Глабрія. У них на стінах розташовані фрески ранньохристиянського періоду. До цих катакомб зараховують ще катакомби мучениці — християнки Агнесси, датовані ІІІ – ІV століттям. Єдина їхня відмінність від інших полягає в тому, що не містить жодних настінних зображень, лише написи. Вгорі розташована збудована дочкою імператора Костянтина – Констанцією базиліка на честь Сант Ан’єзи. Всередині базиліки перебувають мощі святої мучениці Агнесси.
Катакомби дійсно є живим історичним свідоцтвом християнства.
Богдан Стрикалюк