Загальна характеристика
Персоналістська Субстанція (далі ПС)– тип субстанції, яку можна охарактеризувати, як емоційно ефектну та особистісну. Тобто в різних варіантах ПС приписується антропопатичні[1] властивості.
Імперсоналістська Субстанція (далі ІС)– тип субстанції, яку можна охарактеризувати, як емоційно афективну та безособистісну. Тобто в різних варіантах в ІС відсутні антропопатичні властивості.
Чіткої межі між ІС та ПС провести неможливо, так як не існує чітких визначень поняттю «особистість».
Класифікувати субстанції ми будемо по наступним критеріям:
1) кількісна характеристика;
2) статус творця;
3) іманентність/трансцендентність;
4) статус пізнання;
5) патерналістичність;
6) тип субстанції.
Кількісна характеристика
Даний показник застосовується лише до природи конкретної субстанції. Якщо світогляд визнає лише одну єдину субстанцію, перед нами – моносубстанціоналізмом, якщо дві та більше – полісубстанціоналізмом. Якщо світогляд має монотеїстичні тенденції, то позначимо його наступним виразом: P~m.
Одиницею – «1» – у формулах субстанції позначається одиничність останньої. Має абсолютну та іпостасну форми.
1 (без індексів). Позначає субстанцію, яка позбавлена аватарів/іпостасей і т.д. Прикладами служить Бог у «абсолютному монотеїзмі»: Аллах (окрім суфізму), Ієгова у Свідків Єгови, Ахурамазда і т.д.
Майже всі ІС належать до цієї групи.
1і (одиниця із індексом «і»). Позначає субстанцію, якій приписується певна внутрішня множинність, або іпостасі і т.д. Приклади : Християнська Трійця, Єдиний Бог у індуїзмі та Богиня у вікканстві.
P~1 (із індексом «один»). Позначає субстанцію, яку можна розглядати, як єдину. Наприклад, «невиражений монотеїзм».
Р (скорочення від давньогрецького «полі» — багато). Приклад, язичеські боги, ками, духи.
Статус творця
Виділяємо два основних типа.
De (скорочення від давньогрецького «деміург» — творець). Позначає субстанцію, яка так чи інакше виступає в ролі творця. Приклад, Трійця, Єдинний Бог в індуїзмі, Бог у пандеїзмі, Брахма і т.д.
Nd . Позначає субстанцію, як не-творця/не-деміурга. Приклад, Природа, Бого-природа, Бодхисаттви, Деви і т.д.
Nd~de . Позначає субстанцію, як не-творця, але із тенденціями до творця. Приклад, Брахман у тхерваді.
Перший варіант назвемо деміургізмом, а другий – адеміургізмом.
Майже всі ІС характеризуються, як не-деміургічні.
Іманентність/трансцендентність
Замість ІС у схемах будемо використовувати поняття «Природа».
Tr . Виключно трансцендентна субстанція, яка повністю відділена від світу. Може, як рідко втручатися у світовий процес (нижня стрілка на схемі 5.1.), або зовсім не втручатися (перекреслена стрілка). Приклад, Бог у деїзмі та Пуруша в атеїстичній санкхі. У класичній класифікації частково відповідає деїзму.
Виключно трансцендентна субстанція.
Im/Tr . Переважно трансцендентна субстанція, яка частково іманентна до світу. Приклад, Трійця, Ахурамазда, Ками, Вішну у двайті-веданті і т.д. У класичній класифікації частково відповідає теїзму(2).
Переважно трансцендентна субстанція.
Tr/Im . Переважно іманентна субстанція, яка має деякий трансцендентний аспект. Приклад, Єдиний Бог у індуїзмі, Будда (Дхармакая) у дзен-буддизмі та філософії татхагатагарбхи і т.д. У класичній класифікації частково відповідає панентеїзму.
Переважно іманентна субстанція.
Im . Виключно іманентна субстанція, яка або невіддільна від світу, або тотожна йому. Приклад, Природа, Бого-природа, Аллах у суфізмі і т.д. У старій класифікації частково відповідає пантеїзму та пандеїзму.
Виключно іманентна субстанція.
зліва – тотожна світу; справа – невіддільна від світу
Всі ІС мають іманентну складову.
Im/Tr~im. Субстанція переважно трансцендетна, але має тенденції до іманентності. Приклад, деякі язичеські культи із ознаками пантеїзму.
Im/Tr~tr. Субстанція переважно трансцендентна, але має тенденції до трансцендетності. Приклад, Нус в пізньостоїстичній інтерпретації.
Статус пізнання
Автор пропонує вести новий критерій, що характеризує субстанцію з точки зору її пізнання.
Ро (скорочення від латинського «позитівус» — позитивний). Позначає субстанцію, яка у значній мірі піддається вивченню, в тому числі і науковому. А також описується позитивними якостями. Приклад, Природа, Бого-природа, Локаята, Еволюція.
Li (скорочення від латинського «лімес» — межа). Позначає субстанцію, яка піддається частковому вивченню, але тільки містичному чи релігійному. А також описується негативними якостями. Приклад, Трійця, Язичеські Боги і т.д.
Ne (скорочення від латинського «негатівум» — негативний). Позначає субстанцію, яка крайнє важко піддається вивченню, або взагалі не піддається, та характеризується тільки негативними якостями, типу «неіснуючий». Приклад, Дао у даосизмі та Брахман у веданті.
Патерналістичність
Існує два основних параметра.
Ра (скорочення від латин. «патер» — батько). Патерналістична субстанція, в тій чи іншій мірі втручається у світ та опікується ним. Приклад, Ієгова, Єдиний Бог у індуїзмі, Бодхисатви, Духи і т.д.
Ар . Апатерналістична субстанція абсолютно не втручається у світ. Приклади, Природа, Бог у пандеїзмі, Пракріті, Бог у абсолютному деїзмі.
Ap~pa. Апатерналістична субстанція має певну тенденцію до патерсубстанційності. Приклад, Бог у відносному деїзмі.
Всі ІС є апатерналістичні, так як для патерналістичності необхідний особистісний аспект.
Тип субстанції
Класично визнаєтся два типа субстанцій.
Mа (скорочення від латин. «матеріальний»). Матеріальна субстанція є та, яку можна охарактеризувати, як «буття» : причину, наслідок, мотиви, конкретні речі. Приклад, Бог у містичному матеріалізмі, Природа, Пракріті і т.д.
Id (скорочення від латин. «ідеальний»). Ідеальною субстанцію є та, яку можна охарактеризувати, як «свідомість» : думки, загальні уявлення. Приклад, Трійця, Духи, Дао, Пуруша, Будда Аміда і т.д.
Ma|Id. Субстанція характеризується, і як ідеальна, так і матеріальна. Приклад, Логос у Геракліта та Нус в Анаксагора.
Підсумок
Перед тим, як виводити формули субстанції для різноманітних світоглядів, релігій та конфесій, ми систематизуємо показники.
Таблиця 5.1. Показники для Субстанції.
Спільні показники Кількісна характеристика : 1 – один-єдиний (і — іпостасний); Р – множинність. Статус творця : De – деміург ; Nd – не-Деміург. Іманентність/трансцендетність : Тr – виключно трансцендентний ; Іm – виключно іманентний ; Тr/Іm – переважно іманентний ; Іm/Тr – переважно трансцендентний. Ступінь пізнання : Ро – позитивно пізнаний ; Li – обмежено пізнаний ; Ne – негативно пізнаний. Тип Субстанції : Ма – матеріальний ; Іd – ідеальний ; Ma|Id – поєднання матеріального та ідеального. |
Показники ПС Статус патерналізму : Ра – патерналістський; Ap – апатерналістський. |
Х – характеристика невизначена |
Автор статті: Андрій Дмитрук
[1] Антропопатизм (від грец. «антропос» — людина, і «патос» — відчуття, біль) – приписування сутностям властивостей людської психіки.