Історія філософії

Жак Рансьєр: філософія політики, освіти та естетики в контексті сучасного мислення

Жак Рансьєр (нар. 1940, Алжир) — один із найвпливовіших французьких філософів сучасності, чиї ідеї значно вплинули на розвиток політичної філософії, філософії освіти та естетики. Його роботи, що поєднують глибокий теоретичний аналіз із соціальною критикою, стали важливим внеском у розуміння сучасних суспільних процесів та мистецьких практик.

Жак Рансьєр: філософія політики, освіти та естетики в контексті сучасного мислення

Рансьєр народився в Алжирі, але свою освіту та наукову кар’єру пов’язав із Францією. Він вивчав філософію у Вищій нормальній школі в Парижі, де його наставником був відомий філософ-марксист Луї Альтюссер. У 1969 році Рансьєр приєднався до філософського факультету Університетського експериментального центру Венсенна (нині Паризький університет VIII), де працював до виходу на пенсію у 2000 році. Паралельно він викладав у Європейській вищій школі в Саас-Фе, Швейцарія.

Одним із ключових моментів у розвитку філософської думки Рансьєра став його розрив із марксистською теорією Альтюссера після подій травня 1968 року. Рансьєр критикував ідею про те, що інтелектуальний авангард є необхідним для звільнення робітничого класу від буржуазної ідеології. Натомість він вважав, що робітники здатні самостійно усвідомити своє гноблення та боротися за свої права без керівництва еліти. Ця ідея стала центральною у його праці «Філософ та його бідняки» (1983), де він досліджує історичні припущення про неповноцінність робітничого класу в західній філософії, починаючи з Платона.

Однією з ключових тем у творчості Рансьєра є концепція радикальної рівності. Він заперечує традиційні ієрархії, що базуються на припущеннях про нерівність інтелектуальних здібностей людей. У своїй праці «Незнаючий учитель: п’ять уроків інтелектуальної емансипації» (1987) Рансьєр посилається на досвід французького педагога Жан-Жозефа Жакото, який довів, що кожна людина, незалежно від рівня освіти, здатна навчати інших. Ця ідея підкреслює, що освіта має бути інструментом звільнення, а не підтримки соціальних ієрархій.

Рансьєр також досліджує зв’язок між естетикою та політикою. Він виділяє три художні режими: етичний, репрезентативний та естетичний. Етичний режим, який він асоціює з Платоном, використовує мистецтво для підтримки соціального порядку. Репрезентативний режим, що бере початок з Арістотеля, визначає ієрархії художніх форм, але звільняє митця від прямого служіння державі. Естетичний режим, який охоплює модернізм, руйнує традиційні ієрархії та стверджує рівність усіх форм мистецтва. Для Рансьєра естетичний режим є аналогом політичної боротьби за рівність.

Серед найважливіших робіт Рансьєра — «Ночі пролетаріїв» (1981), де він досліджує історію робітничого класу у Франції XIX століття; «Політика естетики: розподіл чуттєвого» (2000), яка розкриває зв’язок між естетикою та політикою; та «Емансипований глядач» (2008), де він аналізує роль глядача у мистецькому процесі.

Іван Гудзенко

Яка твоя реакція?

Радість
0
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Історія філософії