РелігіяФілософія

Йоан Скотт Еріугена – життя, філософія, книги

Біографічна довідка

Схоластична філософія ІХ століття нашої ери представлена через британського містика, перекладача, церковного діяча  Іоанна Скота Еріугену.

Народився він близько 810 року і за походженням належав до шотландської родини дворян. Займався вивченням   риторики, античної філософії, латинської мови, світоотцівських творів, Біблії.

Йоан Скотт Еріугена – життя, філософія, книги

Шлях до чернецтва

З 830 року  Еріугена постригається в ченці. У 835 році у звязку з норманськими набігами, Еріугена з братами-ченцями, перебравшись до королівства франків. У 840 році відбувається зустріч з королем Карлом Лисим. У свою чергу монарх призначає Еріугену керувати Палатинською академією. У ній проявив інтерес до творів Діонісія Ареопагіта. З наказу все ж того короля йде процес перекладу творів Ареопатіга з грецької на латинську.

Творча діяльність Еріугени

Найпершим філософським твором Еріугени 865 року нашої ери став трактат під назвою «Про поділ природи». Твір цікавий тим, що Еріуген неортодоксально оглядає неоплатонічне вчення з погляду пантеїзму, ототожнює Бога та природу; сюди включені натуралістичні, містичні, раціоналістичні ідеї, надаючи розуму великого значення. Еріуген використовує платонівське формулювання, за яким Бог –початок, середина і кінець. Другим твором є «Про передвизначення». Система твору нагадує більше неоплатонічну. Перший твір грунтується на ідеях Діонісія Ареопагіта та святоотцівських творах. Еріуген проводить класифікацію розподілу природи на чотири класи.

Перший клас представлений розвиваючою, а не створеною природою; другий – створеною природою, складовою форм, видів та класів; третій – створеною природою за допомоги еманації першопричини  як кінцевого світу; четвертий – природа створена єдиним Богом є своєрідною кінцевою першопричиною.

Викладацька діяльність

Еріуген бу призначений викладачем філософії в Паризькій школі, пізніше – запрошений англійським королем Альфредом Великим. У зв’язку з переслідуванням ортодоксальних богословів Еріуген тікає з Оксфорду, поселяється в абатстві Мальбер , в якому фанатично налаштовані ченці заколюють його гострими знаряддями для письма.

Засудження церквою

При розгляді творів Еріугени виявилося вільнодумство. Католицька церква засудила їх як єретичні, а потім наказала спалити. Церковною владою був виданий інтердикт, тобто церковна заборона читати або поширювати твори Еріугени. Для історії Еріуген  стає попередником «реалізму».

Філософські антропологічні погляди

Для Еріугени філософське питання людини є важливим. А тому акцентує на цьому особливу увагу. На його думку, людина – посередник між двома світами: духовним та тілесним.  До моменту свого гріхопадіння людина перебувала у духовному світі, при вкушені Адамом та Євою забороненого плоду і втрати частини Божої благодаті – стає на лінію проміжку між двома світами.

Останні  роки життя

Останнім твором за життя схоласта стала написана у 870 році нашої ери гомілія до Євангелія від Івана. Іоанн Скот Еріугена помирає 877 року нашої ери.

Панас Вернигора

Яка твоя реакція?

Радість
1
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Релігія

img-8 Історія релігій

Геєна

Геєна, або обитель проклятих, є одним із найважливіших і водночас наймістичніших понять в єврейській та ...