І такий підхід завжди стає джерелом чималої кількості проблем. Дуже важливо вести бухоблік системно, регулярно, правильно та у чіткій відповідності до норм ПКУ. Проте навіть за умови добросовісного виконання всіх вимог початківці та підприємці з досвідом стикаються з певними складнощами і проблемами.
Створення первинних документів під час ведення бізнесу
Найбільш розповсюджена проблема, яка виникає під час ведення бухгалтерії ФОП – це неправильне ведення документації. Кожна здійснена трансакція повинна фіксуватись в обліку та супроводжуватися первинними документами – інвойсами, актами, рахунками, накладними тощо. І ці документи повинні бути сформовані правильно:
- Мати всі необхідні реквізити.
- Створюватися під час проведення операції чи відразу після.
- Включати правильні дані щодо характеристик господарської операції.
- Бути складеними на стандартних бланках, якщо це передбачено ПКУ.
- Паперові документи – заповнені розбірливо, без виправлень.
- Електронні документи – бути засвідченими КЕП та/чи печаткою.
- Відповідати ситуації, операції, для якої складаються.
Крім того, всім первинним документам треба забезпечити зберігання впродовж встановленого терміну, але не менше 3 років. Тому дуже важливо регулярно вивчати актуальні вимоги законодавства, проводити перевірку всіх первинних документів, систематизувати їх, готувати для зберігання.
Ведення кадрового обліку у ФОП по найманим працівникам
Чимало складнощів виникає у підприємців під час ведення кадрового обліку. Якщо розібратися з обліком і заповненням книги доходів чи декларації ще можна самостійно, то правильне документальне оформлення найманих працівників потребує спеціальних знань.
Потрібно правильно прийняти робітника в штат, сповістити податкову, провести інші дії. Працівникам нараховується зарплата і ФОП в даному випадку виступає в ролі податкового агента – тобто, повинен розраховувати суми податків і утримувати їх з зарплати робітника. По кожній такій особі ведеться звітність, подається щомісяць декларація.
З огляду на велику кількість нюансів, до ведення кадрового обліку краще всього залучати фахівців. Це дасть змогу уникнути проблем та штрафів, які в сфері дії трудового законодавства є подекуди дуже високими.
З якими ще складнощами стикаються підприємці
Власний бізнес – це завжди витратно як в плані фінансів, так і в плані часу, сил. З одного боку, підприємець повинен приділяти увагу своїй справі, розвивати її, реалізовувати поставлені цілі. З іншого ж – в усіх аспектах керуватися нормами чинного законодавства.
В яких аспектах у ФОПів часто виникають проблеми:
- Реєстрація РРО – обов’язкова практично для всіх категорій ФОП, проте далеко не всі виконують вимоги законодавства та встановлюють касові апарати. Це найбільш розповсюджене порушення, яке фіксує податкова під час фактичних перевірок.
- Недотримання умов вибраної групи єдиного податку – для «спрощенців» встановлені певні обмеження, про які ФОП часто забувають, ризикуючи втратити статус.
- Протермінування строків подання звітності, перерахування податків – підприємці не слідкують за термінами і нерідко невчасно виконують обов’язки, що призводить до штрафів.
- Невірне проведення розрахунків – використання некоректних показників мінімальної зарплати, невірних коефіцієнтів, формул для обчислення податків.
- Ігнорування актуальних вимог законодавства – в ПКУ часто вносяться правки, закони доповнюють, скасовують та змінюють. І щоб бути в курсі всіх нововведень та діючих норм, треба постійно слідкувати за сферою фінансів та оподаткування.
Отже, нюансів і правил у веденні бухгалтерії ФОП чимало. І в даному випадку незнання норм не дає змогу підприємцеві уникнути відповідальності за їх порушення. Тому варто дуже ретельно вивчати всі законодавчі вимоги або передати ведення бухгалтерії спеціалістам, що наразі є найбільш вдалим та виправданим з точки зору зниження ризиків рішенням.