Історія релігійРелігія

Вайшешика: натуралізм та метафізика індійської філософії

Вайшешика — це одна з шести класичних шкіл індійської філософії (даршан), яка виділяється своїм натуралізмом та прагненням систематизувати природу буття. Заснована давньоіндійським філософом Канада Кашьяпою, ця школа пропонує унікальну філософську концепцію, зосереджену на класифікації та аналізі елементів реальності.

Засновник і розвиток школи

Вайшешика: натуралізм та метафізика індійської філософії

Засновником Вайшешики вважається Канада Кашьяпа (II–III століття н.е.), якому приписують написання основоположного тексту — Вайшешика-сутри. Його ім’я (Канада) пов’язують із санскритським словом кана («атом»), оскільки він першим у філософії Вайшешики запропонував атомістичне пояснення природи світу.

Пізніший розвиток школи значно вплинув на її теоретичну базу. Важливі коментарі до Вайшешика-сутри написали Прашастапада, Удаяначар’я та Шрідхара, які додали до філософії Вайшешики нові концепції та пояснення.

У XI столітті школа Вайшешика об’єдналася з іншою важливою школою — Ньяя, утворивши спільну філософську традицію, відому як Ньяя-Вайшешика.

Метафізична основа

Головною метою Вайшешики є ідентифікація та класифікація реальності. Для цього школа пропонує систему падартх — категорій буття. Спочатку було визначено шість основних категорій, до яких згодом додали сьому:

  1. Драв’я (субстанція) — основа всього існуючого, включає дев’ять елементів: земля, вода, вогонь, повітря, ефір (акаша), час, простір, душа (атман) і розум (манас).
  2. Гуна (якості) — характеристики, притаманні субстанціям, такі як колір, смак, запах, звук тощо.
  3. Карма (дія) — рух або зміна стану субстанцій.
  4. Саман’я (універсалія) — загальні властивості, що об’єднують об’єкти в категорії.
  5. Вішеша (особливість) — унікальні властивості, що відрізняють об’єкти.
  6. Самавая (неподільний зв’язок) — зв’язок між субстанцією та її якостями чи діями.
  7. Абхава (відсутність) — категорія, додана пізніше, яка стосується відсутності об’єкта або явища.

Атомістична теорія Вайшешики

Однією з найцікавіших концепцій Вайшешики є її атомістичний підхід до пояснення реальності. Школа стверджує, що всі матеріальні об’єкти складаються з невидимих і неподільних частинок — атомів (ану), які є вічними, але поєднуються для створення видимої реальності.

Атоми різних стихій (землі, води, вогню, повітря) комбінуються під впливом дії (карми) та космічних сил. Ця теорія є однією з найдавніших спроб осмислити природу матерії з раціоналістичних позицій.

Значення та спадщина Вайшешики

Школа Вайшешика є важливим етапом в історії індійської філософії завдяки її прагненню до раціонального осмислення світу. Її натуралізм, атомістичні концепції та систематизація буття зробили Вайшешику унікальним явищем серед інших даршанів.

Внесок Вайшешики у філософію:

  • Розвиток атомістичної теорії, яка передувала подібним концепціям у грецькій та західній філософії.
  • Вплив на формування логіки та метафізики в індійській традиції через синтез із школою Ньяя.
  • Унікальна система категорій буття, яка стала основою для подальших філософських досліджень.

Вайшешика — це школа, яка демонструє унікальне поєднання метафізичного та натуралістичного підходів. Її ідеї про класифікацію реальності, атомістичну структуру світу та зв’язок між субстанціями й їхніми якостями мали глибокий вплив на розвиток індійської філософії.

Іван Гудзенко

Яка твоя реакція?

Радість
0
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Історія релігій