Томмазо Кампанелла, справжнє ім’я якого — Джованні Доменіко, народився в невеликому містечку Стіло на півдні Італії. У 1583 році він вступив до домініканського ордену, де прийняв ім’я Томмазо. На його світогляд значно вплинули праці італійського філософа Бернардіно Телезіо, який виступав проти схоластичного арістотелізму та підкреслював важливість емпіричного підходу до пізнання світу. Ці ідеї знайшли відображення в ранніх роботах Кампанелли, зокрема в Philosophia sensibus demonstrata (1591), де він аргументував необхідність спиратися на людський досвід як основу філософського мислення.
Однак його радикальні погляди викликали невдоволення церковних влад. У 1592 році Кампанеллу було заарештовано за звинуваченням у єресі, але після короткочасного ув’язнення він був звільнений. Пізніше, перебуваючи в Падуї, він знову потрапив під суд, цього разу за звинуваченням у содомії та залученні євреїв до дебатів про християнську віру. У 1596 році Кампанелла зрікся своїх поглядів, щоб уникнути жорсткого покарання.
Політичні ідеї та змова проти іспанського панування
На початку своєї кар’єри Кампанелла активно займався політичною філософією. У працях De monarchia Christianorum (1593) та Dialogo politico contra Luterani, Calvinisti ed altri eretici (1595) він обґрунтовував необхідність релігійної реформації та створення універсальної церковної імперії. Однак після повернення до рідного Стіло в 1598 році його погляди стали більш практичними. Вражений бідністю та стражданнями місцевого населення, Кампанелла організував змову з метою повалення іспанського панування в Калабрії. У 1599 році змова була розкрита, і Кампанеллу заарештували. Під час слідства він піддався тортурам, але, прикинувшись божевільним, уник смертної кари і був засуджений до довічного ув’язнення.
Творчість у в’язниці: La città del sole та інші праці
Саме під час ув’язнення Кампанелла створив свої найвідоміші твори. У La città del sole (1602) він описав ідеальне суспільство, де панує соціальна рівність, а влада належить освіченим і мудрим людям. У цьому утопічному місті відсутні приватна власність, надмірне багатство та бідність, а кожна людина працює на благо суспільства. Ця праця стала одним із перших соціалістичних маніфестів, який вплинув на подальший розвиток політичної думки.
Крім того, Кампанелла написав численні філософські, теологічні та літературні твори. Його Metafisica (1638) представляє власну теорію метафізики, засновану на тринітарній структурі влади, мудрості та любові. У 30 книгах Theologia (1613–1614) він переосмислив римо-католицькі доктрини, поєднуючи їх із своїми філософськими ідеями. Також Кампанелла писав ліричні вірші, які збереглися у збірці Scelta (1622). Ці твори вважаються одними з найоригінальніших зразків італійської поезії того періоду.
Після звільнення у 1626 році Кампанелла продовжував стикатися з переслідуваннями. У 1634 році, через звинувачення в участі в антиіспанській змові, він був змушений втекти до Франції, де знайшов притулок при дворі короля Людовика XIII та кардинала де Рішельє. У Парижі він продовжував працювати над своїми філософськими та теологічними творами до самої смерті у 1639 році.
Іван Гудзенко