Вплив китайської архітектури, сплетіння з місцевими матеріалами, зокрема, використання кипарису Хінокі, створюють унікальну естетику та атмосферу, яка приваблює паломників та дослідників з усього світу.
Священні об’єкти легко розпізнати за наявністю воріт або торії. Найпростіші з них складаються з двох стійок із довшими перекладинами, що символічно відокремлюють священний простір від зовнішнього світу. Ці ворота часто прикрашені гохеями — подвійними паперовими або металевими смужками, кожна з яких розірвана в чотирьох місцях і символізує присутність камі. На чолі святині стоїть головний священик (гудзі) та священики (каннусі), або, в разі менших святинь, комітет старійшин святині, содай.
Стандартний комплекс синтоїстського храму містить наступні елементи:
- Священні ворота або торії.
- Храмове святилище (хонден), де знаходяться зображення камі святині.
- Священний об’єкт всередині святилища (ґосінтай), що населений духом камі.
- Священний шлях (сандо), що з’єднує ворота та храмове святилище.
- Ораторський зал для церемоній і поклоніння (хайден).
- Будівля для молитов і приношень (хейден).
- Ящик для грошових пожертв (сайсенбако).
- Кам’яне корито для води для ритуального очищення (темідзуя).
- Павільйон для ритуальних танців і музики (кагураден).
- У великих храмах також можуть бути актовий зал і кіоски, де міко («святі діви») продають обереги.
Найважливішим синтоїстським храмом є Великий храм Ісе, присвячений богині Аматерасу та богині врожаю Тойоке-хіме. Починаючи з 8 століття, святилище Аматерасу в Ісе регулярно перебудовується кожні 20 років, щоб зберегти його життєздатність. Матеріали зі зруйнованого храму дбайливо зберігаються і використовуються для ремонту інших святинь.
Другим за важливістю храмом є храм Окунінуші в Ідзумо Тайша. Ці два храми є найстарішими в Японії. Крім цих відомих святинь, в кожній місцевій громаді є невеликі святині, присвячені місцевим духам камі. Навіть у сучасних міських будівлях можуть бути невеликі синтоїстські храми на даху, деякі з них навіть можуть бути переносними. Вони відомі як мікоші, і їх можна переміщати, щоб проводити церемонії в місцях виняткової природної краси, таких як водоспади.
Іван Гудзенко