На відміну від класичної врівноваженості чи стриманості ренесансу, архітектори цього стилю свідомо відкидали простоту. Фасади та інтер’єри рясніли ламаними фронтонами, хвилеподібними карнизами, перевернутими волютами, балюстрадами, ліпними мушлями й гірляндами. Тут домінувала мета не лише прикрасити, але й створити відчуття драматичності, величі та надприродності.
Хоча стиль отримав назву від імені іспанського архітектора Хосе Беніто Чуррігера, сам він і його родичі не стали яскравими представниками напряму. Натомість інші майстри підняли декоративність до високого рівня.
Одним із шедеврів стилю стала композиція «Прозорість» у соборі Толедо (1732), створена Нарцисо Томе. Архітектор розробив унікальне поєднання архітектури, скульптури та світла: різьблені хмари, позолочені промені та натовпи ангелів у гармонії з природним освітленням створювали майже містичний ефект. Це був новаторський спосіб об’єднати матеріальний простір із духовною символікою.
Інший приклад — ризниця Картузіанського монастиря в Гранаді (1727–1764), де Луїс де Аревало та Франсіско Мануель Васкес використали товсті молдинги, хвилясті лінії та ритмічні повторення форм. Ці елементи зробили інтер’єр типовим для чуррігереско, хоча й менш витонченим, ніж у Толедо.
Особливого розвитку стиль набув у колоніальній Америці. Там він поєднався з місцевими художніми традиціями, а також із впливами мудехару — мавританського мистецтва, що залишалося актуальним на іспанських теренах. Так виникли нові декоративні мотиви, серед яких найбільш відомою стала колона у формі перевернутого конуса — характерна ознака латиноамериканських споруд XVIII століття.
До найвідоміших пам’яток цього стилю в Мексиці належать Собор у Мехіко (1718), церква Санта-Пріска в Такско (1758) та церква Сан-Мартін у Сан-Луїс-Потосі (1764).
Чуррігереско став кульмінацією іспанського бароко, його останнім і найбільш ефектним вибухом. Стиль насичений надмірними декораціями, але саме ця надмірність робить його одним із найбільш впізнаваних напрямів світової архітектури XVIII століття.
Іван Гудзенко