Жанрове розмаїття Смріті
Корпус Смріті охоплює тексти різного призначення, які систематизують ведичну думку, інтерпретують її та пристосовують до соціальних умов. До таких текстів належать:
- Кальпа-сутри — це релігійні посібники, які регламентують порядок проведення обрядів, структуру жертвоприношень, поведінку священиків і повсякденну ритуальну практику. Ці тексти є практичними коментарями до ведичних настанов.
- Пурани — це великі збірки міфологічного, історичного та філософського змісту. Вони містять космогонічні уявлення, опис циклічної природи часу, генеалогії богів, царів, ріші (мудреців) і легендарні події. Пурани були ключовим засобом поширення релігійних ідей серед населення, зокрема культів Вішну, Шиви та богині Деві.
- Епоси «Рамаяна» і «Махабхарата» — класичні твори староіндійської літератури, що охоплюють величезний обсяг оповідей, філософських роздумів і моральних конфліктів. Вони стали основою національного епосу, носіями цінностей і духовних орієнтирів.
Особливе значення має «Бхагавад-гіта», що входить до складу «Махабхарати». Цей текст є діалогом між Крішною і Арджуною напередодні великої битви. У ньому викладаються ключові ідеї дгарми, йоги, безкорисливого служіння та відданості Божественному. Бхагавад-гіта має універсальний філософський зміст і займає центральне місце в індуїстській духовній практиці.
Смріті є джерело релігійного та правового регулювання
У пізніший період розвиток літератури Смріті набув виразної юридичної спрямованості. Так з’явилися дгармашастри — трактати, присвячені соціальним нормам, правовим кодексам, етичним приписам і регламентації варнової системи. Найвідомішим прикладом є Ману-смріті (Закони Ману), яка містить докладні приписи щодо поведінки в суспільстві, родинних відносин, судочинства, карних заходів і релігійної чистоти.
Попри архаїчний характер багатьох норм, ці тексти відіграють центральну роль у формуванні правових систем доіндустріальної Індії. Вони також стали предметом активного осмислення в добу колоніалізму та реформ у XX столітті.
Сучасне значення Смріті
Хоча Смріті і не вважається абсолютним авторитетом, на практиці саме вона визначає щоденне релігійне життя більшості індусів. Через оповіді, притчі, філософські діалоги та нормативні положення вона продовжує передавати культурну пам’ять, формуючи етичну свідомість і обрядову поведінку.
Іван Гудзенко