Історія релігійРелігія

Шиїти: ранній розвиток і формування альтернативної гілки ісламу

Шиїзм — менша з двох основних гілок ісламу — виник як релігійно-політичний рух, що сформувався внаслідок суперечок щодо спадкоємства пророка Мухаммеда. На відміну від сунітів, які визнали перших чотирьох халіфів як законних правителів мусульманської громади, шиїти наполягали на тому, що право на духовне і політичне лідерство належить виключно родині Пророка, зокрема його зятю і двоюрідному брату Алі ібн Абі Талібу та його нащадкам.

Витоки розколу

Шиїти: ранній розвиток і формування альтернативної гілки ісламу

Після смерті пророка Мухаммеда у 632 році мусульманська громада (умма) опинилася перед питанням про наступництво. Пророк не залишив чіткого заповіту щодо спадкоємця. Більшість мусульман визнала першим халіфом Абу Бакра — близького соратника Мухаммеда. Цей вибір поклав початок сунітській традиції обрання лідера. Водночас інша частина громади вважала, що лідерство повинно залишатися в родині Пророка — в руках Алі та його нащадків, що стало фундаментом шиїтської позиції.

Алі та перші конфлікти

Після обрання та правління трьох халіфів (Абу Бакра, Умара і Усмана), у 656 році Алі ібн Абі Таліб став четвертим халіфом. Його правління супроводжувалося глибокими внутрішніми конфліктами, насамперед з Омейядами — потужним кланом, який домагався влади. Сутички між Алі та його опонентами вилилися у кілька громадянських війн, зокрема Битву на верблюді (656) та Битву при Сіффіні (657). Його готовність до компромісів з Муавією, намісником Сирії, викликала незадоволення частини його прихильників і спричинила розкол, зокрема появу хариджитів. У 661 році Алі був убитий, а влада перейшла до Муавії, який започаткував Омейядську династію.

Шиїтська ідентичність

Шиїтська традиція заснована на винятковій ролі родини Пророка (Ахль аль-Байт) у духовному житті мусульман. Особливе значення надається фігурі Хусейна — молодшого сина Алі, який у 680 році виступив проти узурпації влади Язідом, сином Муавії. Хусейн вирушив до Куфи, але зазнав поразки й загинув разом із більшістю своїх прибічників у Битві при Кербелі. Цей трагічний епізод закарбувався у шиїтській свідомості як символ мучеництва, боротьби за справедливість і вірність істинному ісламу.

Соціальні та етнічні чинники

До шиїтів приєдналися численні соціальні групи, зокрема неарабські новонавернені до ісламу, які часто зазнавали дискримінації в межах Омейядського халіфату. Їхнє прагнення до рівності та участі в релігійно-політичному житті також сприяло поширенню шиїзму, особливо в Іраку та Ірані.

Месіанські елементи

Одним із ключових нововведень у шиїтському світогляді стала ідея про магді — месіанську постать, яка з’явиться наприкінці часів для встановлення справедливості. Ця концепція вперше отримала політичне втілення у русі аль-Мухтара (685–687), який проголосив одного з синів Алі — Мухаммада ібн аль-Ханафії — імамом і магді. Хоча повстання зазнало поразки, ідея магді закріпилася в шиїтській доктрині.

Іван Гудзенко

Яка твоя реакція?

Радість
0
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Історія релігій