Історія релігій

Сабелліанство

Сабелліанство є однією з найважливіших і водночас найбільш суперечливих християнських єресей, яка виникла у III столітті. Вона стала більш розвиненою та менш наївною формою модалізму — течії, що наголошувала на абсолютній єдності Бога. Ця єресь, названа на честь свого засновника Сабеллія, мала значний вплив на богословські дискусії про природу Трійці, залишивши слід у церковній історії навіть через століття після її виникнення.

Походження Сабелліанства

Сабелліанство

Сабеллій, який жив приблизно в 217–220 роках, імовірно, був пресвітером у Римі. Відомості про його життя є обмеженими, оскільки більшість з них походять із праць його богословського опонента Іполита Римського, прихильника антимонархізму. У цей період у Римі точилася активна боротьба між монархістами (або модалістами) та тринітаріями. Монархісти захищали концепцію неподільної божественної монархії, стверджуючи, що Бог є єдиним цілим, без постійного поділу на три особи.

Сабеллій розвинув цю ідею, заявляючи, що Божество є монадою, яка проявляє себе в трьох різних ролях або «модусах»:

Отець у творінні,

Син у викупленні,

Святий Дух в освяченні.

Ця концепція підкреслювала єдність Бога, заперечуючи постійні відмінності між особами Трійці.

Протидія Сабелліанству

Спочатку Папа Калікст був схильний підтримати Сабеллія, однак згодом він засудив це вчення та відлучив Сабеллія від церкви. У наступні десятиліття сабелліанство залишалося предметом богословських суперечок.

У IV столітті ця єресь знову виникла в Лівії, де їй протистояв Діонісій Олександрійський. Сабелліанство також використовувалося як звинувачення в аріанській полеміці. Арій, заперечуючи божественність Христа, звинувачував своїх опонентів у нікейській ортодоксії в надмірному наголошенні на єдності Отця і Сина, яке нібито заперечувало їхню «особисту» відмінність.

У 375 році сабелліанство знову з’явилося в Неокесарії, але було рішуче відкинуто Василієм Великим. Ця єресь також знайшла послідовників в Іспанії, де Прісцилліан переформулював її, стверджуючи єдність Божества у дусі Савеллія.

Сабелліанство в Новий час

Ідеї Сабеллія пережили відродження під час Реформації. Іспанський теолог Мігель Сервет розвивав концепцію, згідно з якою Христос і Святий Дух були лише проявами одного Божества — Отця. Ця ідея підкріплювала анти-тринітарну думку, яка викликала обурення серед традиційних церков.

У XVIII столітті шведський філософ і містик Емануель Сведенборг також розвинув подібні погляди. Його послідовники, які заснували Нову Церкву, дотримувалися ідеї божественної єдності, наголошуючи на символічному характері тринітарних уявлень.

Сабелліанство в історії християнства

Сабелліанство — це не лише єресь, але й важлива сторінка в історії розвитку богословської думки. Воно стало викликом для церковної ортодоксії, змусивши її сформулювати доктрину Трійці у її сучасному вигляді. Хоча сабелліанські ідеї були офіційно відкинуті, вони залишаються предметом обговорень серед сучасних теологів, які досліджують альтернативні підходи до розуміння божественної природи.

Іван Гудзенко

Яка твоя реакція?

Радість
0
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Історія релігій

Історія релігій

Чен Тао

Чень Тао, або «Справжній Шлях», є унікальною новою релігійною течією, заснованою Хон Мін Чен у ...