Сьядвада — це інший ключовий термін філософії Джайнізму, що означає «теорію сімнадцяти протилежностей». Ця теорія описує всесвіт як складну систему, що складається з сімнадцяти різних протилежностей, таких як існування та не існування, зміна та стійкість, симетрія та асиметрія, і т.д.
Згідно з Сьядвадою, ніяка з цих протилежностей не може існувати без іншої, оскільки вони залежні одна від одної. Наприклад, існування залежить від не існування, а зміна — від стійкості. Однак, жодна з цих протилежностей не може дати повну картину істини сама по собі, оскільки вони є лише аспектами більш складної та взаємодіючої системи.
Сім форм Сьядвади:
Анупрекша (англ. anupreksha) — безсторонність чи нейтральність. Це означає, що мислителі повинні бути безсторонніми та об’єктивними у своїх дослідженнях та роздумах.
Анастха (англ. anastha) — непевність або невизначеність. Це означає, що ніяка істина не є повною та остаточною, оскільки вона може бути розглянута з різних точок зору.
Анеканта (англ. anekanta) — багатогранність або багато аспектність. Це означає, що будь-яка істина може мати багато різних аспектів та перспектив, і жодна одна точка зору не може дати повну картину істини.
Анасуя (англ. anasuya) — беззавітність або відсутність заздрості. Це означає, що мислителі повинні бути вільними від заздрості та нав’язливих ідеологій.
Апрайогат (англ. aprayogat) — відсутність підсумовування. Це означає, що мислителі повинні уникається підсумовування всіх істин в одну загальну категорію.
Асамхіт (англ. asamhit) — безмежність. Це означає, що істини та протилежності є нескінченними, і їх неможливо зібрати в єдину категорію.
Анівед (англ. anived) — безперервність.
Отже, Сьядвада і Анекантавада разом утворюють основу філософії Джайнізму, що підкреслює складність та взаємодію всесвіту та наголошує на терпимості та повазі до інших точок зору.
Іван Гудзенко