Ми спробуємо детально охарактеризувати види богослужбового одягу у православній церкві і його використання під час звершення богослужіння. Для початку розглянемо деякі із них, прослідкуємо відмінність такого одягу серед представників церковної триступеневої ієрархії.
Так, наприклад, диякон використовує наступні елементи одягу:
- Стихар — одяг з довгими рукавами із розрізами під ними.
- Орар (від латин. oro — молюсь) — стрічка продовгастої форми, може бути одинарна або ж подвійна (у протодияконів), символічно нагадує ангельські крила під час молитви за спасіння людських душ. В тому числі означає ту благодать, яка була дана йому у таїнстві священства.
- Поручі (нарукавники) — уособлюють Божу силу, яка дає можливість звершувати таїнства, церковні треби, а також інші види богослужінь. Вони нагадують узи, якими було зв’язано руки Спасителя перед судом у Понтія Пілата.
Пресвітер (священик) повинен мати такий вид одягу:
- Підризник (білий стихар) — нагадує одяг Ісуса Христа, який Він носив під час свого земного життя – грецький тканий хітон.
- Єпитрахиль — подвійно з’єднаний одяг, який в дечому був подібний до дияконського ораря, за звичай одягався священиком для звершення богослужінь, виконання треб на прохання віруючих; на ньому було зображено шість хрестів, сьомий хрест розміщувався позаду, на шиї. Зображення вказувало на те, що пресвітеру дозволено звершувати шість святих таїнств.
- Пояс — символізує божественну силу, якою підперізує Господь.
- Поручі — символізує пута Христові, якими воїни зв’язали Його і привели до первосвящеників.
- Фелон (Ризи) — одяг трапеційної форми, задня частина якого звисала до землі, а передня — утримувалася на грудях священика. Символізує багряницю, плащ, в який було вдягнено після бичування Христа Спасителя.
Слід відмітити, що ні диякон без ораря, священик без єпитрахилі, єпископ без відсутності омофора не можуть звершувати богослужіння.
Єпископ має наступний одяг, який відрізняється від дияконського і пресвітерського:
- Підризник — уособлення духовної чистоти священика, хітон Господній.
- Сакос — грубий одяг, який нагадує волосяницю Івана Хрестителя, а також плащаницю, в яку після розп’яття Ісуса на хресті, Йосифом Аримафейським було огорнуто Його тіло.
- Пояс – уособлює силу Божу
- Нарукавники
- Набедреник
- Палиця — символізує духовний меч, яким є слово Святого Євангелія.
- Омофор — нагадує заблукану вівцю, яку несе Архіпастир беручи її на свої рамена.
- Архиєрейська мантія — один із елементів одягу єпископа, який він використовує під час архіпастирського візиту до парафіяльного храму.
- Митра — головний убір єпископа, яка увінчується хрестом зверху, символізує терновий вінець Ісуса Христа.
У патріарха усі ж ті самі елементи одягу, що й в єпископа, тільки відмінність у тому, що він носить кукіль — головний убір, із зображенням серафимів на чолі, по обидві сторони, смуги стрічок якого спадають на плечі. Символізує собою шолом спасіння.
Богдан Стрикалюк
Яка твоя реакція?
Радість
1
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0