1. Прагматичні теорії мистецтва
Прагматичні теорії мистецтва ґрунтуються на ідеї, що твір мистецтва є засобом для досягнення певної мети, а не самоціллю. Вони можуть відрізнятися залежно від того, яку саме функцію вони визначають як головну:
- Моральне вдосконалення– мистецтво повинне виховувати, формувати етичні ідеали (напр., ідеї Платона про мистецтво як інструмент державного виховання).
- Релігійне навернення– мистецтво служить для поширення віри (наприклад, сакральне мистецтво Середньовіччя).
- Соціальний вплив– мистецтво може змінювати суспільні норми (мистецтво авангарду, пропагандистські твори).
- Емоційний вплив– мистецтво викликає певні почуття (катарсис за Аристотелем).
Критика прагматичних теорій:
- Зведення мистецтва до інструменту призводить до знецінення його внутрішньої цінності.
- Не всі твори мистецтва мають чітку прагматичну мету (наприклад, абстрактний експресіонізм).
2. Гедоністичні теорії мистецтва
Гедоністичний підхід стверджує, що головна функція мистецтва – задоволення. Відповідно до цієї теорії, чим більше задоволення отримує аудиторія, тим успішнішим є твір.
2.1. Проблеми гедоністичного підходу
Якщо задоволення є єдиним критерієм, то:
- Популярні, але поверхневі твориможуть визнаватися кращими за складні шедеври (наприклад, масовий кінофільм проти філософської драми).
- Суб’єктивність сприйняттяускладнює оцінку: що приносить задоволення одній людині, може бути нудним для іншої.
2.2. Естетичне задоволення як альтернатива
Щоб уникнути зведення мистецтва до розваги, деякі теоретики запропонували поняття естетичного задоволення – насолоди, пов’язаної зі спогляданням форми, структури та художньої виразності.
Однак виникають питання:
- Чи можна чітко відокремити естетичне задоволення від інших видів насолоди?
- Чи є споглядання мистецтва «заради нього самого» достатньою умовою для визнання його цінності?
3. Прагматизм vs. гедонізм: протистояння чи взаємодоповнення?
Обидві теорії мають слабкі сторони:
- Прагматизмможе надмірно утилізувати мистецтво, позбавляючи його автономії.
- Гедонізмризикує звести мистецтво до розваги, ігноруючи його глибший вплив.
Можливий синтез:
Сучасні дослідження пропонують розглядати мистецтво як багатофункціональний феномен, який може одночасно:
- приносити задоволення,
- впливати на світогляд,
- викликати рефлексію.
Прагматичні та гедоністичні теорії мистецтва пропонують різні відповіді на питання про його призначення.
Іван Гудзенко