Біблійна традиція та релігійна символіка
Оливкова гора вперше згадується у Другій книзі Самуїла як шлях, яким ішов у вигнанні цар Давид: «Сходження на Оливкову гору» (2 Сам. 15). У книзі пророка Захарії гора набуває есхатологічного виміру , і саме тут, за біблійним передбаченням, мають розгорнутися події кінця днів (Зах. 14). Таким чином, Оливкова гора постає не лише як ландшафтна домінанта, а й як символ межі між світським і сакральним.
У Новому Завіті Оливкова гора має особливе значення. Ісус Христос розпочав Свій останній тиждень життя, увійшовши до Єрусалима зі схилів (Мт. 21:1; Мк. 11:1). У проповіді на Оливковій горі, що увійшла до євангельських текстів (Мт. 24–25; Мк. 13; Лк. 21), Ісус передрікає зруйнування Єрусалима та кінець світу. У Гефсиманському саду, на західному схилі гори, Ісус молився перед арештом. За книгою Діянь, після воскресіння Ісус вознісся на небо з Оливкової гори (Дії 1:9–12), а євангеліст Лука вказує на близькість цього місця до Віфанії (Лк. 24:50–51).
Релігійне значення та культові споруди
Починаючи з IV століття нашої ери, Оливкова гора стала місцем активного будівництва християнських церков та святинь. Сьогодні на її території представлені храми різних християнських конфесій. Одне з найшанованіших місць ділянка, де, за християнською і мусульманською традицією, відбулося Вознесіння Ісуса. Там діють одночасно християнська каплиця та мусульманська мечеть, що є унікальним прикладом релігійного співіснування.
Для юдаїзму Оливкова гора має особливе значення. За давньою традицією, саме тут має початися месіанська ера. Тому західні схили гори протягом століть слугували головним місцем поховання єврейської спільноти. Єврейське кладовище на Оливковій горі — одне з найдавніших і найбільш шанованих у світі.
Гора Скопус — центр науки та символ національного відродження
Північна вершина хребта гора Скопус має не лише релігійне, а й культурне та освітнє значення. У 1918 році за ініціативи Хаїма Вейцмана тут був засновано Єврейський університет, який урочисто відкрив лорд Бальфур у 1925 році. Протягом наступних десятиліть були зведені Національна та університетська бібліотека (1929) та університетська лікарня Ротшильд-Хадасса (1934), яка стала одним із провідних медичних центрів Близького Сходу.
Після Ізраїльської війни за незалежність (1948–1949) територія на горі Скопус опинилася в ізоляції — , будучи ексклавом Ізраїлю, відділений від основної території під контролем Йорданії. Лише після Шестиденної війни 1967 року Оливкову гору, включно з горою Скопус, була інтегрована до Ізраїлю. У 1970-х роках університетський комплекс було повністю відновлено, і сьогодні він функціонує як один з головних освітніх центрів країни.
Символічна роль Оливкової гори в сучасному контексті
Оливкова гора залишається ключовим топографічним і духовним орієнтиром для Єрусалима. Вона поєднує в собі біблійну традицію, міжрелігійний діалог, і сучасну наукову інфраструктуру. Її ландшафт, насичений історичними нашаруваннями, відображає не лише релігійне минуле, але й політичні та культурні трансформації регіону. Для паломників, дослідників і звичайних відвідувачів, ця гора продовжує залишатися простором глибокого сенсу та духовного натхнення.
Іван Гудзенко