Історія релігійРелігія

Обряд Ійоманте у айнів: фестиваль ведмедя

Серед численних обрядових практик народу айнів (корінного населення Хоккайдо, Сахаліну та Курильських островів) незвичайним та унікальним є Ійоманте (часто відомий як «фестиваль ведмедя»). Цей ритуал, присвячений ведмедю та втілює уявлення айнів про світ духів (камуй), їхній зв’язок із природою та ритуальне «відправлення» тварини у сакральний простір Камуй Мосір — «землі богів».

Місце ведмедя у світогляді айнів

Обряд Ійоманте у айнів: фестиваль ведмедя

Ведмідь, особливо уссурійський бурий був важливою твариною та займав особливе місце у віруванні айнів. Його ототожнювали з гірським божеством Кім-ун Камуй, одним із найшанованіших духів. Ведмідь розглядався як посланець світу камуй, який утілював силу, добробут і захист громади.

Підготовка та церемонія

Церемонія починалася задовго до власне ритуалу жертвоприношення. Узимку мисливці вистежували ведмедиць у барлогах. Самицю вбивали, а її ведмежат забирали до села. Піклування про ведмежа було великою честю: воно виховувалося в сім’ї нарівні з дітьми, жило в домі, спало поруч і отримувало найкращу їжу. Коли тварина дорослішала і ставала занадто великою для хатнього простору, її переселяли в спеціальну дерев’яну клітку, де громада продовжувала опікувати ведмедя.

Коли ведмежаті виповнювалося близько двох років, розпочиналася головна частина Ійоманте. Ведмедя прив’язували до ритуального стовпа. Спочатку його символічно вражали тупими, прикрашеними стрілами — підношенням духам. Потім використовували бойові стріли з гострими наконечниками. На завершення, виснажену тварину задушували між двома колодами.

Після цього з ведмедя знімали шкуру й одягали її у вигляді «ляльки», а сама громада влаштовувала бенкет із танцями, співами та ритуальними молитвами (камуйномі). Головною метою було «відправлення» духа ведмедя назад до Камуй Мосір, щоб він передав там свідчення про доброту та щедрість людей.

Символіка ритуалу

Для айнів цей обряд не сприймався як вбивство тварини, а скоріше був  як акт вдячності, який забезпечував підтримання гармонії між світом людей і світом камуй. Ведмідь, вихований як член родини, отримував особливий статус — він ставав посередником, що передавав духам прохання громади про достаток і захист.

Важливо що череп ведмедя не викидали, а виставляли на спеціальних жердинах — нуса — біля входу до села (котан), де він залишався предметом шанування на довгі роки.

Ійоманте є частиною ширшої культурної традиції Північної Азії, де існували подібні обряди на честь ведмедя серед евенків, нивхів, орочів та інших народів. Проте обряд айнів відрізняється високим рівнем розробленої ритуальної практики та особливою інтеграцією в соціальне життя громади.

Альона Дмитрук

Яка твоя реакція?

Радість
0
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Історія релігій